Duitsland zou belastingvoordelen en andere subsidies op (zakelijke) auto's moeten verminderen om de trend van stijgende CO2-uitstoot in de mobiliteits- en transportsector te stoppen, schrijft de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in een rapport.
De grootste economie van Europa behoort tot de top tien van uitstoters van CO2 ter wereld. Emissies van auto's, vrachtwagens, schepen en vliegtuigen zijn in 2022 gestegen met 0,7% tot 148 miljoen ton. Duitsland streeft ernaar om de uitstoot tegen 2030 met twee derde te verminderen, vergeleken met het niveau van 1990.
De belastingdruk van het land ligt ver onder het gemiddelde van de 38 lidstaten van de OESO, en Duitsland is een van de weinige landen die geen belasting heft op de aankoop of registratie van voertuigen.
De OESO vindt dat Duitsland de belastingvoordelen op zakelijke auto's en de woon-werkvergoedingen voor automobilisten dan ook moet afschaffen en de parkeertarieven moet verhogen. De tolheffing op snelwegen voor vrachtwagens zou ook kunnen worden uitgebreid naar auto's en lichte bedrijfsvoertuigen, aldus het rapport.
Bron: Bloomberg
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen, Internationaal belastingrecht