Volgens een studie van de OESO kan de opleiding van en voorlichting aan belastingbetalers een belangrijk instrument vormen om de bereidheid van burgers en bedrijven om vrijwillig belasting te betalen te vergroten. Het opleiden van de belastingbetalers is overigens niet alleen een zaak van belastingdiensten, zo stelt de intergouvernementele organisatie. Ook partnerschappen met scholen, bedrijfsverenigingen en niet-gouvernementele organisaties zijn waardevol voor het mobiliseren van de belastinginkomsten.

De studie analyseert 140 voorlichtingsinitiatieven voor belastingbetalers die zijn ingezet in 59 landen over de hele wereld. Bij meer dan 80% van de initiatieven, waarvan wordt gemeld dat ze een verbetering van het belastingmoraal teweegbrengen, toont de studie aan dat het vergroten van de belastingkennis een bijdrage levert aan een positieve kijk op belasting betalen. 

Het rapport biedt drie hoofdbenaderingen voor belastingeducatie en -voorlichting:

  1. Opleiden van verschillende doelgroepen, of het nu jongeren, volwassenen of ondernemers zijn.
  2. Communicatie door middel van bewustmakingsacties. Dergelijke initiatieven omvatten campagnes op sociale media, beurzen en tv-shows.
  3. Praktische online tools publiceren die het nakomen van fiscale verplichtingen vergemakkelijken en directe hulp organiseren aan met name kwetsbare belastingbetalers.

Het rapport is te downloaden op de website van de OESO.

Bron: OESO

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingrecht algemeen

3

Gerelateerde artikelen