Ondernemers die in financiële problemen komen, zijn sterk afhankelijk van het beleid in hun woonplaats voor toegang tot schuldhulpverlening. Daarbij hanteren meerdere gemeenten soms totaal verschillende criteria, stelt de Nationale ombudsman in een rapport. Hij roept gemeenten op ervaringen en kennis te delen en het beleid gelijk te trekken.

De ombudsman evalueert in zijn rapport of gemeenten de situatie hebben verbeterd sinds een vorige oproep uit 2018 om de schuldhulpverlening aan zelfstandige ondernemers te verbeteren. "Nog lang niet alle gemeenten" voldoen echter volgens Reinier van Zutphen aan het minimumniveau dat verwacht mag worden.

Zo is het voor zelfstandigen vaak moeilijk te vinden waar ze bij de gemeente moeten zijn voor schuldhulpverlening. Ook hebben veel gemeenten zich tijdens de coronacrisis meer op steun aan burgers gericht en worden ondernemers doorverwezen naar commerciële partijen. De ombudsman benadrukt dat de gemeente daarbij verantwoordelijk blijft voor de kwaliteit en de toegang.

Tenslotte is de drempel voor ondernemers vaak nog hoger. Het gaat doorgaans om hogere schulden dan bij gewone burgers en ze lopen ook vaak al langer rond met financiële problemen voordat ze zich melden. Daar moet rekening mee worden gehouden bij de dienstverlening.

De Nationale ombudsman wil naast het delen van kennis en ervaringen dat gemeenten investeren in deskundigheid om ondernemers te helpen. Verder moet iedere gemeente een duidelijk vindbaar en laagdrempelig loket hebben waar ondernemers met probleemschulden zich kunnen melden.

Bron: Nationale Ombudsman

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Invordering, Insolventierecht

7

Gerelateerde artikelen