Het Oostenrijkse ministerie van Financiën heeft onlangs een concept wetsvoorstel gepubliceerd, het Digitalsteuergesetz 2020, waarmee het land een belasting op digitale advertenties wil introduceren voor grote techbedrijven als Google en Facebook.
Oorspronkelijk was er een plan voor een Europese omzet- of winstbelasting voor grote internetbedrijven. De EU-landen steggelden maanden over een voorstel van de commissie voor een gezamenlijke digitaks, maar de EU-ministers van Financiën hebben vorige maand het plan hiervoor in de ijskast gezet. Inmiddels hebben veel lidstaten een eigen plan gemaakt voor het belasten van grote techbedrijven, waaronder nu dus Oostenrijk.
De Oostenrijkers denken zo'n 200 miljoen euro extra aan belastingen op te halen door vanaf 1 januari 2020 een tarief van 5 procent te hanteren voor opbrengsten uit digitale advertenties in Oostenrijk. Bedrijven die meer dan 750 miljoen euro wereldwijd omzetten en in Oostenrijk meer dan 25 miljoen euro, zouden de nieuwe belasting moeten betalen, zo meldt EY International.
Verder bevat het wetsvoorstel een wijziging van een btw-bepaling. Voor import van goederen uit landen buiten de EU bestaat nu nog een btw-vrijstelling voor goederen die minder dan 22 euro waard zijn. Oostenrijk wil vanwege misbruik van deze vrijstelling ook deze goederen vanaf 1 januari 2021 gaan belasten met btw.
Bron: Redactie TaxLive
Informatiesoort: Nieuws