In de nu overal verschijnende fiscale eindejaarstips duikt de assurantiebelasting geregeld op. Maar elke keer dat een 'alerte' verzekerde de premiebetaling naar voren haalt, wordt de kans groter dat iedereen die dat nu doet, straks duurder uit is. Het ministerie van Financiën verwacht medio maart te kunnen beslissen of - op grond van de cijfers over december - een naheffing volgt.

Door schadeverzekeringen nog voor 1 januari over te sluiten of door in één keer de jaarpremies voor 2013 te betalen, kunnen bedrijven en consumenten ruim 11 procent assurantiebelasting besparen. De bedoeling zal goed zijn van deze 'eindejaarstip' die her en der opduikt in de nu verschijnende lijstjes. Zie bijvoorbeeld het Financieele Dagblad van zaterdag 8 december. Maar is het een goede tip? Moeten fiscalisten dit hun cliënten aanbevelen?

Geruststelling

De vraag komt vooruit uit het heuse prisoner's dilemma dat de staatssecretaris van Financiën heeft gecreëerd met het overgangsrecht rond de verhoging van de assurantiebelasting van 9,7 naar 21 %. Toen die verhoging begin oktober werd aangekondigd, was er sprake van een ingangsdatum van 1 april 2013. Al snel klonken er geruststellende geluiden uit de verzekeringsbranche: deze forse lastenstijging kon in ieder geval voor 2013 worden ontlopen door over te stappen op betaling van de jaarpremie ineens. Dan kon ook nog eens een betalingskorting bij de verzekeraar worden bedongen, zo meldde onder meer Independer.nl van Achmea.

Tijdvakmethode

De staatssecretaris was not amused bij die geluiden. In overleg met de branche 'dreigde' hij de zogeheten tijdvakbenadering op te leggen, die erop neerkomt dat niet de betalingsdatum maar de periode waarop verzekeringspremies betrekking hebben, bepalend zou zijn voor de belastingheffing. Die tijdvakmethode sluit alle vormen van anticipatie uit, maar is administratief zeer lastig uit te voeren, zo bracht de branche te berde.

Bij wijze van compromis werd afgesproken dat Weekers zou afzien van de tijdvakmethode, waarvoor in ruil de belastingverhoging al per 1 januari zou ingaan. Om anticipatie tot die datum te voorkomen, beloofde de branche een 'ontmoedigingsbeleid' rondom het opzeggen en oversluiten van verzekeringen. Ook zouden klanten niet actief worden gewezen op de mogelijkheid over te stappen op jaarpremiebetaling.

Opbrengst

Als stok achter de deur voor dit ontmoedigingsbeleid heeft Weekers in het Belastingplan 2013 een bepaling opgenomen die regelt dat het tarief van 21 procent ook van toepassing is op premies die tussen 1 oktober 2012 en 31 december 2012 betaald zijn. Die bepaling kan via een klein koninklijk besluit in werking treden en dat zal de staatssecretaris alleen doen als zal blijken dat de anticipatie toch zulke vormen aanneemt "dat de beoogde extra opbrengst van 1222 miljoen euro in 2013 niet behaald wordt".

Twijfelen

Ziedaar het prisoner's dilemma voor verzekerden: wie alleen denkt aan zijn eigen belang, zal proberen zoveel mogelijk te besparen. Maar als iedereen dat doet, wordt het alleen maar waarschijnlijker dat er later nog een naheffing volgt. Het herzien van verzekeringscontracten levert dan niets op. Wie echter om die reden hiervan afziet, zal altijd blijven
twijfelen: wat als verder niemand iets doet? Dan kan ik het net zo goed wel doen, want om een paar individuele gevallen zal de staatssecretaris geen actie ondernemen... et cetera.

Een woordvoerster van het ministerie van Financiën laat weten dat het ministerie verwacht medio maart een beeld te hebben van eventueel anticipatiegedrag, "op basis van de ontvangsten assurantiebelasting over betaalde premies in december". "Na analyse van de ontvangsten zal dan in overweging genomen worden of een klein koninklijk besluit nodig zal zijn."

Bron: Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingen van rechtsverkeer

0

Gerelateerde artikelen