De bpm op een nieuwe benzine-auto is tussen 2012 en 2018 met 56,4 procent gestegen (van 2.967 euro naar 4.643 euro). Voor een dieselauto steeg de bpmbzelfs met 82,7 procent (van 4.857 euro naar 8.876 euro). Volgens voorzitter Steven van Eijck van de RAI Vereniging staat deze stijging haaks op de belofte van het Kabinet om de bpm deels af te bouwen.

Volgens van Eijck is in bijna geen ander Europees land de belastingdruk op nieuwe auto’s zo hoog als in Nederland. Dit heeft volgens onderzoek van de RAI Vereniging grote gevolgen voor onze luchtkwaliteit en het terugdringen van CO2.

Van Eijck: "We hebben onze mond vol over vermindering van de uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen door personenauto’s, maar ondertussen houden we de hiervoor noodzakelijke technologische vooruitgang tegen door de belasting op nieuwe auto’s almaar te verhogen." Tussen 2000 en 2017 is de gemiddelde leeftijd van het Nederlands wagenpark gestegen van 7,3 jaar naar 10,5 jaar.

Van Eijck wil het Klimaatakkoord aangrijpen voor een wijziging van het autobelastingstelsel. RAI Vereniging heeft aangetoond dat invoering van een systeem van betalen naar gebruik waarbij zowel de bpm als de motorrijtuigenbelasting worden afgebouwd en omgezet naar een kilometerprijs, grote CO2-besparing kan opleveren, de overheidsinkomsten op peil houdt en de doorstroming verbetert.

Bron: RAI Vereniging

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Informatiesoort: Nieuws

  193
Gerelateerde artikelen