Nadat de Commissie Wetsvoorstellen van het Register Belastingadviseurs (RB) begin oktober al een commentaar had gegeven op het pakket Belastingplan 2013, komt het Register nu met een aanvullende reactie. Aan een aantal dringende zaken is nog geen aandacht besteed in de parlementaire behandeling. Reden voor het RB om nogmaals wat zaken onder de aandacht te brengen.

Afstempeling pensioen in eigen beheer

Zo verzoekt het RB in de aanvullende reactie met spoed om een publicatie van een ministeriële regeling waarin de mogelijkheid tot afstempelen van het pensioen in eigen beheer nader wordt uitgewerkt. Ook vraagt het RB zich af, gezien de verwachte omvang van de uitvoeringslasten en de complexiteit van de regeling, in hoeverre in de praktijk behoefte bestaat aan invoering van de thans voorgestelde regeling voor afstempeling van pensioen in eigen beheer.

Constructiebestrijding bodem(voor)recht

Het RB verzoekt om een bezwaarmogelijkheid voor zekerheidshouders in situaties waarin de ontvanger aantoonbaar niet voortvarend genoeg te werk is gegaan bij het incasseren van belastingschulden. Het RB vraagt zich verder af hoe de overgangstermijn van drie maanden voor bestaande zekerheidsrechten moet worden opgevat? 'Wordt hiermee bedoeld dat schuldeisers in de periode van 1 januari 2013 tot en met 1 april 2013 hun zekerheden kunnen uitwinnen, zonder daarvan mededeling te doen aan de Belastingdienst? Of wordt bedoeld dat zij in die periode moeten heronderhandelen over de voorwaarden van de door hen verschafte financiering, zodat zij contractueel kunnen voldoen aan de mededelingsplicht?'

Werkkostenregeling

Het RB vraagt zich ook af waarom de verhoging van de forfaitaire ruimte vanaf 2014 tot 2,1% niet is opgenomen in het wetsvoorstel Belastingplan 2013. Deze verhoging is namelijk wel toegezegd in het Begrotingsakkoord 2013.

Overige kritische opmerkingen

Op het Belastingplan 2013 heeft het RB verder nog enkele kritische opmerkingen. Zo ontbreekt er een overgangsmaatregel voor zorgkosten die al vóór 2013 zijn gemaakt, maar op 2013 drukken bijvoorbeeld als gevolg van vertragingen bij de verwerking door ziektekostenverzekeraars. Enkele onduidelijkheden bestaan er ook in de uitbreiding buitenlandse belastingplicht bestuurslichamen en in de wijzigingen van de overdrachtsbelasting. Ook wijst het RB op de toezegging in het Begrotingsakkoord 2013 dat de verhoging van het btw-tarief tot 21% in de jaren 2013, 2014 en 2015 gedeeltelijk zal worden teruggesluisd via de tarieven voor de inkomsten- en loonbelasting. Deze terugsluis is echter niet opgenomen in het wetsvoorstel.

Naast het Belastingplan 2013 zelf plaatst het RB nogmaals enkele kanttekeningen bij de overige plannen voor 2013, zoals de Wet herziening fiscale behandeling eigen woning, de Wet verhuurderheffing, de overige fiscale maatregelen 2013 en de Wet elektronische registratie notariële akten.

Zo vraagt het RB nogmaals om een aanpassing van de aflossingseis in de Wet herziening fiscale behandeling eigen woning. Ook pleit het RB voor het invoeren van een coulance-regeling als de informatieverplichting niet-administratieplichtigen niet (volledig of tijdig) wordt nagekomen. Zonder coulance-regeling kwalificeert de betreffende lening voor dat jaar niet als eigenwoningschuld en is de betaalde rente niet aftrekbaar.

De Wet verhuurderheffing leidt volgens het RB tot rechtsonzekerheid en rechtsongelijkheid en werkt manipulatie in de hand.

Overige fiscale maatregelen 2013

Grote onduidelijkheid bestaat er volgens het RB ook over de beroeps- en bedrijfstakpensioenregelingen van IB-ondernemers in het wetsvoorstel Overige fiscale maatregelen 2013. 'Volgens het wetsvoorstel wordt de premiegrondslag vastgesteld aan de hand van de winst uit onderneming over het derde boekjaar voorafgaand aan het jaar van premie-aftrek. In de praktijk kan het echter tot vijf of zelfs ruim zes jaar duren voordat het bedrag van de winst definitief vaststaat. Is de voorgestelde grondslag daarom wel geschikt voor het bepalen van de aftrekbare pensioenpremie? Voorts is de winst mede afhankelijk van de toepassing van faciliteiten als willekeurige afschrijving, de investeringsaftrek en de research- & developmentaftrek. Hierdoor heeft een ondernemer die gebruik maakt van deze investeringsfaciliteiten minder mogelijkheden om pensioen op te bouwen. Is dit effect onderkend?'

Verder zijn er volgens het RB onmissies in de fiscale wetgeving door invoering van de Flex-bv, zorgt het opleggen van een verzuimboete nog voor de aanslagoplegging voor onnodig afbreuk aan de rechtszekerheid en lijkt de fiscaliteit niet het meest gerede instrument om transparantie van ANBI's te realiseren.

Wet elektronische registratie notariële akten

De Wet elektronische registratie notariële akten beperkt volgens het RB de fiscale rechten. 'Door registratie van onderhandse akten slechts mogelijk te maken wanneer registratie een wettelijk vereiste is, worden de fiscale rechten en mogelijkheden van belastingplichtigen beperkt. De mogelijkheid tot registratie staat namelijk vaak in lagere regelgeving, bijvoorbeeld ten aanzien van de terugwerkende kracht bij een geruisloze inbreng van een IB-onderneming in een bv tot het begin van het boekjaar.'

 

Bron: Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Dossiers: Prinsjesdag 2012

0

Gerelateerde artikelen