Het kabinet moet de onbelaste reiskostenvergoeding zo snel mogelijk verhogen. Personeel komt door de opgelopen reiskosten in de knel, waarschuwen werkgevers in het AD. Twee op de drie werkgevers willen de kilometervergoeding voor personeel verhogen zodra de overheid de onbelaste vergoeding per kilometer verhoogt. De vakbonden twijfelen aan dit voornemen van de werkgevers.

Werkgeversorganisatie AWVN vroeg werkgevers hoe zij aankijken tegen de hogere brandstofprijzen en of zij hun personeel tegemoet (willen) komen. Niet eerder was de respons zo hoog: liefst 481 werkgevers reageerden. Vier op de vijf zegt zich zorgen te maken over de opgelopen reiskosten en de gevolgen daarvan voor werknemers.

In het onderzoek zegt bijna de helft van de werkgevers de regeling voor woon-werkverkeer aan te willen passen (36 procent) of heeft dat inmiddels gedaan (8 procent). Dat kan bijvoorbeeld zijn via verhoging van de kilometervergoeding, invoering van een tijdelijke maandelijkse tegemoetkoming of verlaging van de kilometerdrempel vanaf waar de vergoeding begint. De werkgevers zeggen in de krant dit te doen uit goed werkgeverschap, maar ook om te voorkomen dat personeel in de problemen komt of overstapt naar de concurrent.

Als werkgevers nu al besluiten meer uit te keren dan de onbelaste 19 eurocent per kilometer, dan leidt dit volgens AWVN tot ongeveer 20 procent hogere kosten aan belasting en premie. De werknemer houdt maximaal 50 procent van de extra vergoeding over. Werkgevers hebben in het onderzoek ook aangegeven in te willen zetten op alternatieven voor het gebruiken van de auto, zoals een ov-abonnement, fiets- en e-bikeregelingen en carpoolen. Het inzetten op extra thuiswerken kan volgens de bedrijven in het onderzoek niet te veel, mede omdat "na een lange periode van verplicht thuiswerken veel werkgevers en werknemers weer behoefte hebben aan het werken op locatie".

 

Twijfel

Vakbonden FNV en CNV zijn sceptisch over het voornemen van werkgevers om de kilometervergoeding voor hun werknemers te verhogen zodra de overheid de maximale onbelaste vergoeding verhoogt. 

"De bereidheid waar AWVN het over heeft, zien wij nu nog niet terug", zegt CNV-voorzitter Piet Fortuin. FNV is het daarmee eens. "Er zijn heel veel werkgevers die nu nog niet 0,19 euro per kilometer betalen voor woon-werkverkeer", aldus een woordvoerster. "We zouden graag zien dat werkgevers allemaal eerst maar eens die 0,19 euro betalen."

Werkgevers mogen nu 0,19 euro per kilometer onbelast vergoeden. Dat bedrag is sinds 2006 niet aangepast. In het regeerakkoord is een kleine verhoging naar 0,23 euro afgesproken en dat moet per 1 januari 2023 worden doorgevoerd. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) berekende al eerder dat een kilometer rijden inmiddels 0,34 euro kost en met de hoge brandstofprijzen van vorige maand zelfs 0,39 euro.

"Het is ongehoord dat zoveel mensen toeleggen om te werken", vindt CNV-voorzitter Fortuin. Van de werknemers die van de auto afhankelijk zijn om naar hun werk te komen krijgt een derde een vergoeding van minder dan 0,19 euro, meldt CNV op basis van onderzoek onder zijn leden. Volgens de vakbond is de reiskostenvergoeding onder meer slecht in de horeca en in de recreatiebranche.

CNV riep werkgevers eerder al op ruimhartig te zijn met thuiswerken vanwege de hoge brandstofprijzen. De vakbond pleit daarnaast voor een verhoging van de thuiswerkvergoeding. Ook die maximale onbelaste tegemoetkoming dekt de kosten lang niet door de gestegen energieprijzen.

FNV laat verder weten "natuurlijk" voor een verhoging van de maximale onbelaste kilometervergoeding te zijn. De vakbond benadrukt een goede loonsverhoging met prijscompensatie belangrijker te vinden.

Bron: AD/ANP

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Loonbelasting

Focus: Focus

Carrousel: Carrousel

21

Gerelateerde artikelen