Het kabinet zet de bezuinigingen op de uitkeringen van werklozen en arbeidsongeschikten "in de voorgestelde vorm" niet door. Ook stopt het met het veel bekritiseerde plan om de AOW-leeftijd op termijn sneller te laten stijgen. Dat meldt minister Vijlbrief van Sociale Zaken in een brief aan de vakbonden. Met deze handreikingen aan de vakbonden hoopt de D66-bewindsman "ruimte te maken" voor overleg met de sociale partners.

Het kabinet wilde de komende jaren miljarden bezuinigen door onder meer de WW-duur te verkorten, de maximale WIA-uitkering te verlagen en de aparte uitkering voor volledig en blijvend arbeidsongeschikten te schrappen. De rechtstreekse koppeling van de AOW-leeftijd aan de levensverwachting vanaf 2033 zou pas later leiden tot besparingen op de collectieve oudedagsvoorziening.

Deze week liep een ultimatum af dat de vakbeweging had gesteld aan het kabinet. De bonden wilden de bezuinigingen op de sociale zekerheid van tafel hebben, anders dreigden acties. Zij schortten eerder al het overleg op om de druk op het kabinet op te voeren. De werkgevers mengden zich vorige week ook in de discussie. Voorzitter Coen van Oostrom van VNO-NCW riep het kabinet op niet halsstarrig vast te houden aan de eigen plannen en te zorgen dat de bonden weer aan tafel komen.

Vijlbrief komt in de brief deels aan de eisen van de bonden tegemoet. Maar in de brief benadrukt hij wel dat er alternatieven op tafel moeten komen om de overheidsfinanciën en de arbeidsmarkt gezond te houden. Het huidige voorzieningenniveau kan alleen in stand worden gehouden als de economie groeit, en daarvoor is een stijgende arbeidsproductiviteit "de sleutel", schrijft hij.

Hervormingen zijn volgens de minister ook nodig om het stelsel van sociale zekerheid beter uitvoerbaar te maken. "Op dit moment zitten mensen soms gevangen in systemen, waar uitvoeringsorganisaties zich vaak evenmin raad mee weten", schrijft de minister. "Dat willen we aanpakken."

Ook de AOW-ingreep wordt slechts van tafel gehaald omdat die het overleg met de bonden "in de weg staat". Ook hiervoor wil het kabinet graag vanuit de polder horen "welke alternatieven er mogelijk zijn".

"Een open en constructief gesprek op basis van vertrouwen, is de manier om gezamenlijk te werken aan een beter Nederland", schrijft Vijlbrief. "Het kabinet wil nu ruimte maken voor het opstarten van een dialoog over de uitdagingen waar onze arbeidsmarkt en sociale zekerheid voor staan: het gaat om onze gezamenlijke toekomst in Nederland."

Bron: ANP

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Sociale zekerheid ouderen

279

Gerelateerde artikelen