Steun voor een extra omzetheffing van de EU op advertenties en dataverkoop van internetbedrijven brokkelt af. Met name bij de Duitsers leeft de angst dat de Amerikanen met tegenmaatregelen komen in de toch al gespannen handelsrelatie met de VS. Dat schrijft het Financieele Dagblad.

In maart dit jaar stelde de Europese Commissie voor om grote internetbedrijven en digitale platforms winstbelasting te laten betalen in de landen waar hun gebruikers zitten, al zijn die bedrijven daar zelf niet gevestigd. Dit zou een einde moeten maken aan belastingontwijking door online-ondernemingen. Volgens de commissie moet Europa het voortouw nemen om internetbedrijven meer te laten afdragen. Pogingen om dat met de 35 rijke landen van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (Oeso) te doen zijn mislukt omdat de Amerikaanse president Donald Trump er niets van moet weten.

Maar sinds de lancering van het Commissievoorstel, roert de Duitse industrie zich. Vooral de auto-industrie vreest de reactie van Washington en waarschuwt voor tegenmaatregelen in de toch al gespannen handelsrelatie met de Verenigde Staten, zo stelt de krant. De EU-ministers van Financiën bespraken in april dit jaar, in Sofia, het Commissievoorstel. De Duitse minister van financiën Olaf Scholz hield zich opvallend op de vlakte. Hij sprak geen steun uit voor de Europese digitale belasting maar verwierp die ook niet.

Ook andere landen, waaronder Nederland, Ierland en Zweden, zijn om uiteenlopende redenen tegen het voorstel.

Bron: Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Europees belastingrecht

0

Gerelateerde artikelen