De subsidiepot voor de aanschaf van elektrische trucks is door de grote belangstelling van ondernemers in één dag alweer leeg. Dat melden het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en de autobrancheorganisatie RAI Vereniging. In totaal was er 30 miljoen euro beschikbaar, maar werd er voor ruim 120 miljoen euro aangevraagd, aldus het ministerie. RAI dringt er bij het kabinet nu op aan om meer financiële middelen vrij te maken.
Ondernemers konden zich vanaf dinsdag 09.00 uur inschrijven. Mede dankzij de subsidie kunnen volgens het ministerie de komende tijd ongeveer vierhonderd nieuwe schone vrachtwagens de weg op.
Vervoerders en transporteurs willen volgens de brancheorganisatie "waar het kan" overschakelen naar zero-emissietrucks, stelt RAI. Die overstap is onder meer nodig omdat Nederlandse steden in toenemende mate vervuilende voertuigen uit de binnenstad willen weren. Volgens het ministerie van I&W hebben 28 steden daartoe inmiddels hun voornemen over uitgesproken. Ook stellen veel opdrachtgevers duurzaamheidseisen aan hun transporteurs, aldus RAI.
De aanschaf van een schone truck is momenteel drie tot vijf keer duurder dan de aanschaf van een moderne dieseltruck. RAI vindt dan ook dat de subsidieregelingen voor dit jaar onvoldoende zijn en dat er meer geld nodig is, op meerdere vlakken. "Om die elektrische trucks optimaal te kunnen inzetten, moeten er ook snellaadstations bijkomen en zouden de energie- en netwerkbeheerders meer capaciteit moeten creëren", meent Sacha Boedijn, sectiemanager zware bedrijfswagens bij RAI.
Staatssecretaris Vivianne Heijnen (I&W) zegt "trots" te zijn op het feit dat Nederlandse ondernemers "hard op weg zijn als het gaat om verduurzaming van het wagenpark". "Tegelijk zie ik dat de wil om met subsidie over te stappen groter is dan het budget dat ik heb. Daarom ga ik kijken of ik hier extra geld beschikbaar voor kan stellen", zegt Heijnen.
Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat/RAI Vereniging
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Fiscaal ondernemingsrecht, Subsidies