Veel notarissen berekenden hun klanten een hoog tarief voor het inschrijven van een hypotheek- of koopakte, terwijl ze daarvoor zelf een veel lager tarief verschuldigd waren. Deze kostenverhoging is onrechtmatig en misleidend, zo oordeelde de tuchtrechter eind vorig jaar in een zaak die door twee consumenten was aangespannen. Maatregelen blijven echter uit.

Vereniging Eigen Huis (VEH) is verbijsterd over het achterwege blijven van passende maatregelen en eist onderzoek en terugbetaling. Zij stelt dat het voor individuele huiseigenaren ondoenlijk is om zelf na te gaan of er in hun geval ook te hoge kosten in rekening zijn gebracht.

De inschrijvingskosten in het kadaster vallen in veel gevallen aanzienlijk lager uit dan de doorberekende kosten aan de klant door het aanbieden van een verzamelakte voor royementen of door een digitale inschrijving van de hypotheek- of koopakte.

In maart 2019 antwoordde Minister Dekker nog op Kamervragen dat er volgens de Koninklijke Notariële Beroepsorganisatie (KNB) en het Bureau Financieel Toezicht (BFT) geen feiten of cijfers bekend zijn die wijzen op een structureel probleem. Dekker sluit echter ook niet uit dat (veel) meer notarissen deze handelwijze toepassen.

VEH doet daarom een beroep op de KNB en het BFT om deze kwestie grondig te onderzoeken, ervoor te zorgen dat de betreffende notarissen hun declaratiegedrag aanpassen en teveel in rekening gebrachte kosten aan klanten terugbetalen.

Bron: VEH/ ANP

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingrecht algemeen

0

Gerelateerde artikelen