In de op drie juli verschenen brief 'verder met de werkkostenregeling' presenteert staatssecretaris Wiebes van Financiën zes maatregelen die moeten bijdragen aan een vermindering van administratieve lasten en een verbetering van de uitvoerbaarheid. Alhoewel details nog nader volgen zet de bewindsman nu alvast een grote stap naar een ook voor het mkb werkbare regeling.

Naar een werkbare regeling

Het duurde even maar na maanden van intensief overleg met de praktijk is de brief over hoe nu verder met de werkkostenregeling (WKR) er dan eindelijk gekomen. Jan Zweekhorst (bestuurslid en voorzitter fiscale commissie SRA) die namens het SRA samen met andere vertegenwoordigers uit verschillende branches al die tijd heeft deelgenomen aan de onderhandelingstafel is blij met dit voorlopige eindresultaat. " Met de nodige vereenvoudigingen en een duidelijke vermindering van de administratieve lasten is een flexibele en praktisch uitvoerbare WKR voor het mkb nabij", zo geeft hij aan.

Ook Maurice Deden die als loonheffingenspecialist werkzaam is bij Courdid spreekt van een grote stap in de goede richting. "Dat er winnaars en verliezers zijn, dat is nu eenmaal inherent aan een regeling met een forfait afhankelijk van het totale fiscale loon, maar de aangekondigde vereenvoudigingsmaatregelen dragen zeker bij aan een beter werkbare WKR".

Introductie noodzakelijkheidscriterium

Drie van de zes aangekondigde maatregelen bevorderen de werkbaarheid van de WKR. Meest in het oog springend is wellicht de beperkte introductie van het noodzakelijkheidscriterium voor gereedschappen en voor computers, mobiele communicatiemiddelen en dergelijke apparatuur. Indien een werkgever dergelijke voorzieningen noodzakelijk acht, dan kan hij deze onbelast verstrekken. Ook de 'zakelijke gebruikseis' voor de iPad vervalt. Heeft de werknemer een iPad nodig om zijn werk te doen, dan kan de werkgever deze verstrekken zonder fiscaal rekening te hoeven houden met het privévoordeel van de werknemer. De stap naar een algemene brede introductie van het noodzakelijkheidscriterium geeft volgens Wiebes nog teveel onzekerheden. Wellicht is men huiverig voor de 'open norm' die het noodzakelijkheidscriterium vormt en definiëren dus lastig maakt. Men wacht eerst even af hoe dit in de praktijk gaat uitpakken.

Zweekhorst spreekt dan ook liever van een gefaseerde invoer van het noodzakelijkheidscriterium dan van een beperkte introductie. 'In feite is dit nu een testfase met een evaluatie waarschijnlijk in 2016. Mocht  blijken dat het noodzakelijkheidscriterium voor alle partijen goed uitpakt dan staat niets in de weg van een integrale invoering." En bij een algehele introductie van het noodzakelijkheidscriterium is het werkplekcriterium probleem opgelost. Over vereenvoudiging gesproken!"

Deden vraagt zich vooral af hoe het noodzakelijkheidscriterium gaat uitpakken met een cafetariaregeling waarbij een werknemer belast loon uitruilt voor een bepaalde verstrekking, zoals bijvoorbeeld de uitruil voor een telefoon of iPad. "In het noodzakelijkheidscriterium ligt het initiatief bij de werkgever. Bij een cafetariaregeling is dat de werknemer. Wil de werknemer zijn brutoloon conform het cafetariamodel uitruilen voor bijvoorbeeld een iPad dan is het maar de vraag of dit in alle uitruilgevallen de toets van het noodzakelijkheidscriterium doorstaat."

Nieuwe gerichte vrijstelling

De tweede maatregel die moet bijdragen aan de werkbaarheid van de werkkostenregeling is een nieuwe gerichte vrijstelling voor een aantal werkplekgerelateerde voorzieningen waarvoor nu een nihilwaardering geldt. Welke voorzieningen dit zijn is niet duidelijk. Uit de enigszins cryptische omschrijving blijkt wel dat voor die voorzieningen het huidige onderscheid tussen vergoedingen, verstrekkingen en ter beschikkingstellingen komt te vervallen. Zweekhorst:"We moeten de wettekst nog afwachten maar in feite is men op zoek naar een werkbare oplossing voor het werkplekcriterium nu het noodzakelijkheidscriterium beperkt wordt ingevoerd. Een verdere uitwerking volgt in het Belastingplan 2015 dat op Prinsjesdag wordt gepresenteerd. Het is vrijwel zeker dat alles wat onder het noodzakelijkheidscriterium gaat vallen, straks ook hoort in de nieuwe gerichte vrijstelling voor werkplekgerelateerde voorzieningen, vergoedingen of verstrekkingen."

Deden wijst ook nog op het feit dat er wéér een gerichte vrijstelling bijkomt. "Dat hoeft niet erg te zijn, gezien de werkbaarheid van de regeling, maar het oorspronkelijke doel van de werkkostenregeling - een forse vereenvoudiging - lijkt steeds meer op de achtergrond te raken."

Personeelskorting

Zowel Zweekhorst als Deden zijn unaniem positief over de derde maatregel voor een beter werkbare WKR: een vrijstelling voor branche-eigen producten. De bestaande regeling voor personeelskorting wordt in de vorm van een gerichte vrijstelling gecontinueerd. Het gaat hier om een tegemoetkoming voor met name de detailhandel waar relatief veel deeltijders zorgen voor een relatief lage loonsom met als resultaat ook een relatief kleine vrije ruimte.

Vrije ruimte omlaag

En over de vrije ruimte gesproken, die gaat met alle nieuwe maatregelen omlaag van 1,5% naar 1,2% in 2015. De aangekondigde vereenvoudigingsmaatregelen moeten namelijk budgetneutraal kunnen worden ingevoerd. De 0,3% verlaging is niet nader onderbouwd, maar zal voornamelijk zien op de maatregelen ter bevordering van de werkbaarheid. Daarnaast stelt Wiebes nog drie maatregelen voor die de administratieve lasten voor werkgevers aanzienlijk zullen verminderen: de concernregeling, jaarlijks afrekenen en een oplossing voor het btw-knelpunt.

Jaarlijks afrekenen

Met de introductie van een jaarlijkse afrekensystematiek haalt Wiebes een flinke streep door de huidige drie methodes van afrekenen onder de WKR. Vanaf volgend jaar hoeft de verschuldigde belasting bij overschrijding van de vrije ruimte nog maar één keer per jaar te worden vastgesteld. Deden is blij met deze grote 'versimpeling' van de afrekenmethodiek, "die voor met name startende werkgevers nu voor een forse lastenverzwaring zorgt. Dat is gelukkig volgend jaar voorbij!"

Concernregeling

De concernregeling maakt het mogelijk om de vrije ruimtes binnen één concern samen te voegen. Zweekhorst spreekt van een optimale benutting van de vrije ruimte in concernverband. "Een vereenvoudiging niet alleen voor grote concerns maar ook voor de DGA-holding met daaronder de werkmaatschappij." Deden is vooral benieuwd naar de praktische uitwerking die nog zal volgen. "Er zijn namelijk ook groepsmaatschappijen die decentraal  en daardoor autonoom werken. Betekent dit dan straks een centrale aansturing nu met de concernregeling een collectieve generieke vrijstelling (vrije ruimte) wordt gecreëerd?"

Oplossing btw-knelpunt

De laatste vereenvoudigingsmaatregel biedt een soort van oplossing voor het btw-knelpunt omdat de financiële administratie van bedrijven lang niet altijd aansluit op de salarisadministratie. Zweekhorst is blij verrast dat Wiebes ook hier een praktische oplossing voor biedt. Een wetswijziging is volgens de bewindsman niet nodig. De werkgever kan – bij het berekenen van het bedrag dat in de vrije ruimte moet worden ingeboekt - gewoon met de inspecteur een gemiddelde btw-druk over de verschillende voorzieningen afspreken. "Een aanzienlijke administratieve lastenverlichting", aldus Zweekhorst, "waarbij wellicht nog handvatten volgen ter bepaling van de gemiddelde btw-druk."

Einde keuzeregime

Met de zes aangekondigde maatregelen is een definitief einde van het keuzeregime nabij. Met ingang van 2015 is de WKR voor alle werkgevers een feit en dat vinden zowel Deden als Zweekhorst een ‘positieve' zaak. "Op enig moment moet de spreekwoordelijke kogel door de  kerk om daadwerkelijk iets te veranderen.  Het niet nogmaals verlengen van het keuzeregime betekent zekerheid voor iedereen."

Tot slot doet Deden nog een aanbeveling. "Op dit moment staan er nog wat knelpunten open die nog steeds niet zijn opgelost. Denk bijvoorbeeld aan de werkplek thuis en de WKR in internationaal verband. Logisch dat dit nu niet aan bod is gekomen. Het gaat immers om details in de WKR. Het zou echter fijn zijn als hier bij een verdere uitwerking in het Belastingplan 2015 wel aandacht voor is."

Bron: Redactie TaxLive

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Loonbelasting

19

Gerelateerde artikelen