De Tweede Kamer is op dinsdag 12 april 2016 akkoord gegaan met het wetsvoorstel uitwerking Autobrief II waarin het kabinet het autobeleid voor de periode 2017-2020 heeft uitgewerkt. Daarbij zijn ook twee amendementen aangenomen met verdere verschuivingen in de mrb, de BPM en voor de bijtelling van de auto van de zaak in de inkomsten- en loonbelasting.
BPM-aanpassingen
Het eerste amendement ziet op de afbouw van de BPM. De Tweede Kamer is het eens met de indiener van amendement (Tweede Kamerlid Schouten) dat een verlaging van de dieseltoeslag niet nodig is, omdat dieselauto's waarvoor deze toeslag geldt, al profiteren van de generieke BPM-verlaging. Dieselauto's krijgen dus minder BPM-verlaging dan waar in het wetsvoorstel vanuit is gegaan. Daar staat tegenover dat voor reguliere auto's de BPM-tarieven geleidelijk tot en met 2020 extra dalen met in totaal structureel 14,7% (in het wetsvoorstel was een totale verlaging opgenomen van 12,2%).
Afschaffing bijtellingskorting
Met het tweede amendement (indieners Kamerleden Schouten en Groot) gaat de Tweede Kamer akkoord met de afschaffing van de milieugerelateerde korting op het algemene bijtellingspercentage voor de plug-in hybride auto (CO2-uitstoot 1-50 gr/km). Een wellicht verrassende wending voor de zakelijke automarkt. Het kabinet stelde namelijk nog een stapsgewijze verhoging voor van het bijtellingspercentage: 17% voor een nieuwe plug-in hybride auto (PHEV) in 2017, 19% in 2018, om vervolgens pas in 2019 uit te komen op 22%. Die stapsgewijze verhoging is nu door de Tweede Kamer geschrapt, waardoor nieuwe PHEV's vanaf 2017 direct vallen onder het algemene bijtellingspercentage van 22.
Mrb-korting
De budgettaire opbrengst voor het laten vervallen per 2017 van de milieugerelateerde bijtellingskorting voor PHEV's, wordt ingezet voor het in standhouden van het halftarief in de motorrijtuigenbelasting voor dergelijke auto's. Als het aan het kabinet ligt zou de mrb-korting nog slechts gelden in 2017 en 2018 en zou de plug-in hybride automobilist vanaf 2019 driekwart van het reguliere tarief aan mrb kwijt zijn. Daar steekt de Tweede Kamer nu een stokje voor.
Terechte wijzigingen
Het tweede amendement is het resultaat van een weloverwogen keuze tussen minder milieu gerelateerd voordeel voor de plug-in hybride auto en meer aandacht voor het behoud van dergelijke auto's op de Nederlandse automarkt. Dat zegt Soldat, voor wie het amendement logisch in de oren klinkt. "Uit onderzoek blijkt dat plug-in hybrides veel vervuilender worden gebruikt, dan was aangenomen. Met dat in het achterhoofd is het niet onbegrijpelijk dat voor een dergelijke auto hetzelfde bijtellingspercentage geldt als voor volledig conventionele auto's."
Soldat vervolgt: "Dat men het halftarief in de mrb voor PHEV's in stand wil houden is ook terecht. Dit stimuleert namelijk de aanschaf van tweedehands plug-in hybride auto's door particulieren, die vanuit kostenbesparingsoogpunt vaak meer gemotiveerd zijn om zo zuinig mogelijk te rijden. Het halftarief is een extra stimulans om te kiezen voor een tweedehands plug-in hybride auto, ondanks dat deze in aanschaf nog relatief duur zal zijn. Op die manier blijven dergelijke auto's beter behouden voor de Nederlandse markt, in plaats van dat deze na de leasetermijn verdwijnen naar het buitenland. Zo houdt de Staatskas (en het milieu) na het jarenlang geven van belastingvoordeel voor PHEV's, er ook nog wat aan over."
Neveneffect?
Het overgangsrecht – dat niet naar voren komt in het amendement – is nog wel een punt van aandacht. Volgens Soldat is niet uit te sluiten dat daar, door het schrappen van de bijtellingskorting voor PHEV's, nog een aanpassing in komt. Hij legt uit: "Volgens het nieuwe overgangsrecht, zoals voorgesteld door het kabinet, blijft de bijtelling van 14% of 20% vóór (zéér) zuinige auto's op kenteken gezet vóór 1 juli 2012, gelden tot 1 januari 2019. Die datum heeft het kabinet gekozen omdat pas in 2019 voor de nieuw aan te schaffen PHEV het algemene bijtellingspercentage van 22 zou gelden. Dat is nu juist door het amendement vooruitgeschoven naar 2017. Het schrappen van de bijtellingskorting voor de PHEV is wellicht aanleiding om de datum van 1 januari 2019 in het overgangsrecht naar voren te halen naar 1 juli 2017. Dit blijkt nu niet zodanig uit de amendementen, maar het is ook niet helemaal uit te sluiten."
Bron: Redacteur Marit Muller
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen