Op 17 september 2013 is het Belastingplan 2014 gepresenteerd. Hierin wordt onder meer uitwerking gegeven aan het Energieakkoord en wordt het kleinschalig opwekken van duurzame energie verder gestimuleerd. Naast de huidige salderingsregeling voor opwekking door particulieren achter de meter is er nu een regeling voorgesteld voor collectieve duurzame energieopwekking. Hiermee wordt tegemoetgekomen aan de wens van de praktijk. Onlangs is in de rechtspraak namelijk bepaald dat coöperaties in beginsel niet in aanmerking komen voor de salderingsregeling (ECLI:NL:RBDHA:2013:8707). In plaats van de salderingsregeling kunnen energie-coöperaties in aanmerking komen voor verlaagd energiebelastingtarief. Hieronder gaat Taxand in op de belangrijkste voorwaarden en bespreken zij de punten die nog nader zullen moeten worden ingevuld.

1. Tariefsverlaging op verzoek 

Het fiscale voordeel is vormgegeven in een tariefsverlaging in de eerste schijf van de energiebelasting. Het huidige reguliere tarief tot 10.000 kWh bedraagt 11,65 eurocent / kWh (exclusief btw). De voorgestelde tariefsverlaging betreft 7,5 eurocent / kWh. Het verlaagde tarief na toepassing van de korting bedraagt dus 4,15 eurocent / kWh. Om in aanmerking te komen voor de verlaging dient een verzoek te worden ingediend door de coöperatie of Vereniging van Eigenaars (VvE). Bij ministeriële regeling worden nadere regels gesteld over onder meer de gegevens die bij de aanvraag moeten worden verstrekt. 

 2. Collectieve opwekking door coöperatie of VvE 

Op dit moment staat de regeling open voor coöperaties. Daarnaast is, op voorstel van het kabinet, de tariefsverlaging ook van toepassing op VvE's. De VvE is immers vergelijkbaar met een coöperatie, zij het dat de samenwerking zich toespitst op het eigen gebouw. Indien VvE's niet in aanmerking zouden komen voor de regeling zouden leden van huidige VvE's die willen investeren in duurzame energieopwekking, eerst nog een coöperatie moeten oprichten. Deze "omweg" zou niet hebben gestrookt met de achterliggende gedachte van de regeling. 

 3. Particuliere kleinverbruikers 

De leden van de coöperatie mogen uitsluitend natuurlijke personen zijn. Coöperaties waarin ook rechtspersonen lid zijn, komen dus niet in aanmerking voor de tariefsverlaging. Daarnaast zijn coöperaties waarvan één of meer leden "ondernemer" in beginsel uitgesloten van de tariefsverlaging. Het wetsvoorstel biedt echter de mogelijkheid tot uitzonderingen op grond waarvan zakelijke kleinverbruikers ("ondernemers") toch in aanmerking kunnen komen voor de regeling. Over de toepassing van de tariefsverlaging voor zakelijke kleinverbruikers zullen nadere voorwaarden worden gesteld per ministeriële regeling. Het uitsluiten van coöperaties waarin ook ondernemers en rechtspersonen deelnemen kan nadelig uitpakken voor bestaande coöperaties waarin niet uitsluitend natuurlijke personen deelnemen. 

 4. Gebruik van de woning 

De onroerende zaak waar de aansluiting op het net zich bevindt moet voor meer dan 70% door het lid van de coöperatie worden gebruikt als woning. Dit betekent dat indien de woning in beperkte mate (minder dan 30%) voor ondernemingsactiviteiten wordt gebruikt, dit niet in de weg hoeft te staan aan het verlaagde tarief. Daarnaast is vereist dat de onroerende zaak daadwerkelijk door het lid van de coöperatie wordt bewoond. Uit deze voorwaarde volgt dat indien het lid van de coöperatie zijn woning verhuurd (en er dus niet zelf woont) aan iemand die niet tevens lid is van de coöperatie, de regeling niet van toepassing is. 

5. Nabijheidscriterium - postcodegebied 

De energie moet in de "nabijheid" van de verbruikers zijn opgewekt. De aansluitingen op het net van de leden moeten zich in hetzelfde postcodegebied bevinden als waar de installatie staat waarmee de energie is opgewekt. Het in aanmerking te nemen postcodegebied ("de postcoderoos") omvat het postcodegebied met de vier gelijke cijfers en de direct daaraan grenzende postcodegebieden. In het Belastingplan wordt uitdrukkelijk gemeld dat de tariefsverlaging in beginsel van toepassing is voor alle duurzaam opgewerkte energie. Voor het collectief opwekken van windenergie kan het nabijheidscriterium echter nadelig uitpakken. De postcoderoos zal er naar verwachting toe leiden dat de regeling met name gebruikt zal worden voor zonne-energie. 

6. Overige vereisten 

De tariefsverlaging is alleen van toepassing op duurzame opwekking van energie waarvoor niet al rijkssubsidie wordt ontvangen. Daarnaast moet de productie-installatie waarmee de energie wordt opgewekt juridisch en economisch eigendom zijn van de coöperatie.
 
 

Bron: VMW Taxand

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Milieuheffingen

4

Gerelateerde artikelen