Article 12 of Directive 2002/20/EC on the authorisation of electronic communications networks and services (Authorisation Directive) must be interpreted as not precluding the legislation of a Member State, such as the legislation at issue in the main proceedings, under which operators providing mobile telephony services are liable to pay ‘excise' duty, calculated as a percentage of the charges paid to them by the users of those services, provided the trigger for that duty is not linked to the general authorisation procedure for access to the electronic communications services market but to the use of mobile telephony services provided by the operators and the duty is ultimately borne by the user of those services, which is a matter for the national court to verify.
Gerelateerde artikelen
Ecofin streeft naar politiek akkoord over BTW in het digitale tijdperk
Tijdens de bijeenkomst op dinsdag 5 november 2024 streeft de Ecofinraad naar een politiek akkoord over het richtlijnvoorstel BTW in het digitale tijdperk (VAT in the Digital Age/ViDA). Tijdens de vorige Ecofinraad waar ViDA op de agenda stond, in juni 2024, is geen overeenstemming bereikt over het voorstel. Een EU-lidstaat was tegen de voorgestelde verplichte platformfictie.
Wet herwaardering proceskostenvergoedingen WOZ en BPM niet in strijd met discriminatieverbod volgens A-G
Advocaat-generaal Wattel meent dat de Wet herwaardering proceskostenvergoedingen WOZ en BPM niet in strijd is met het discriminatieverbod.
Wet herwaardering proceskostenvergoedingen WOZ en BPM volgens A-G onevenredig bij gemachtigde als verwerende partij
Advocaat-generaal Wattel meent dat de Wet herwaardering proceskostenvergoedingen WOZ en BPM niet in strijd is met het discriminatieverbod, maar merkt wel op dat er strijd met het evenredigheids- en gelijkheidsbeginsel kan ontstaan wanneer als een NCNP-gemachtigde niet de eisende maar de verwerende partij optreedt.
Internetconsultatie Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling cryptoactiva (DAC8)
Het Ministerie van Financiën is een internetconsultatie gestart over de Wet implementatie EU-richtlijn gegevensuitwisseling cryptoactiva (DAC8). De internetconsultatie betreft de implementatie van de Europese DAC8-richtlijn van 17 oktober 2023 (Richtlijn (EU) 2023/2226) in de Nederlandse wet. De Europese DAC8-richtlijn is de zevende wijziging van de DAC-richtlijn en dient op 1 januari 2026 in werking te treden.
Acceptatieplicht contant geld treedt mogelijk later in werking
Het door de Tweede Kamer aangenomen amendement met een acceptatieplicht voor contant geld (V-N 2024/44.22) is vanwege een aantal uitwerkingskwesties voor advies voorgelegd aan de Europese Centrale Bank (ECB). Ook is begonnen met de voorbereidingen voor een uitvoeringsbesluit, zodat de voorgestelde acceptatieplicht zo spoedig mogelijk in werking kan treden. Dat schrijft de Minister Heijnen van Financiën aan de Tweede Kamer.
EU-Rekenkamer ziet slecht te controleren staatssteun in Nederland
De Europese Rekenkamer noemt Nederland als voorbeeld van een land waar het moeilijk valt te controleren of terecht staatssteun is uitgekeerd.
Nationale lagere rechters zijn bevoegd om BPM aan EU-recht te toetsen
Hof Den Haag oordeelt dat de lagere rechters verplicht zijn om het nationale recht in situaties waarin het EU-recht van toepassing zoveel mogelijk in overeenstemming met het EU-recht uit te leggen en de beginselen daarvan te respecteren.
HvJ EU gaat (wederom) stilzwijgend om: over ‘economische logica’ en kunstmatigheid
Op 4 oktober 2024 heeft het Hof van Justitie EU uitspraak gedaan in de zaak-X BV (zie V-N 2024/18.9 voor commentaar bij de conclusie).