Zakelijke rijders stappen steeds vaker over van een volledige elektrische auto naar een hybride of benzineauto vanwege de hoge kosten, waarschuwen leasemaatschappijen. "Een terugslag dreigt nu het financiële plaatje minder aantrekkelijk wordt", stelt de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). Tegelijkertijd blijkt volgens cijfers van RTL Z dat Nederlanders steeds meer benzine tanken.

Volgens de VNA lijken ook particulieren af te haken, omdat een aantal voordeelregelingen voor elektrische auto's komen te vervallen. Zo worden deze auto's in 2026 niet meer vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, waardoor de maandelijkse kosten mogelijk fors omhoog zullen gaan. Deze belasting kan oplopen tot 100 euro extra per maand of meer.

Volgens VNA was in de eerste helft van vorig jaar bijna een derde (32 procent) van de nieuwe private leaseauto's nog volledig elektrisch. In de tweede helft van het jaar zakte dit echter naar 24 procent. "De onzekerheid rond private lease van nieuwe en gebruikte elektrische auto's neemt toe. Mensen weten niet waar ze qua kosten aan toe zijn. Komt er nog compensatie op de motorrijtuigenbelasting voor elektrische auto's of niet", vraagt de koepelorganisatie zich af.

Volgens onderzoek van VNA verwacht maar 31 procent van de leaserijders bij een volgende auto voor een elektrisch exemplaar te kiezen. Ook is ruim twee derde van de leaserijders niet van plan te switchen naar een "te dure" elektrische auto.

Nieuwe elektrische auto's blijven relatief duur. Dat heeft gevolgen voor de kosten van de werkgever en de fiscale bijtelling die zakelijke rijders betalen. Voor mensen met een auto van de zaak geldt dat de korting op de bijtelling de afgelopen jaren is teruggeschroefd. Vanaf 2026 vervalt deze geheel voor een nieuwe elektrische (lease)auto van de zaak. "Gezien de prijsverschillen tussen elektrische auto's en brandstofauto's zal het dan financieel minder aantrekkelijk zijn om elektrisch te kiezen", concludeert de vereniging.

Meer benzinetankers

Dat blijkt ook uit onderzoek van RTL Z. Nederlanders tanken steeds meer benzine ondanks de hoge brandstofprijzen en opkomst van elektrische auto's. De zender gebruikte daarvoor gegevens van het ministerie van Financiën over de accijnsinkomsten en sloeg zelf aan het rekenen.

Vorig jaar werd er volgens RTL Z 5,99 miljard liter benzine getankt. Dat betekent dat Nederland de dip die werd veroorzaakt door de coronapandemie inmiddels te boven is. Het was namelijk ruim 180 miljoen liter meer dan in 2019, het laatste jaar voor de virusuitbraak.

De cijfers van RTL Z wijzen uit dat het dieselverbruik in Nederland wel omlaag is gegaan. Voor deze brandstof nam het aantal getankte liters tussen 2019 en 2023 juist met 13 procent af.

In verkoopcijfers van autobrancheorganisaties BOVAG en RAI Vereniging is al langer te zien dat de dieselauto niet meer zo populair is. Dat heeft niet alleen te maken met bijvoorbeeld de imagoschade van rijden op diesel na het zogeheten sjoemelsoftwareschandaal, ook is de prijs van diesel flink omhoog gegaan.

Van alle nieuwe personenwagens die vorig jaar op kenteken werden gezet, was 1,1 procent een diesel. Benzinewagens waren volgens de autobranche goed voor dik 30 procent van de markt, ruim 37 procent betrof een hybride voertuig en bijna 31 procent was elektrisch.

Bron: VNA/RTL Z

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Loonbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen

302

Gerelateerde artikelen