Met het onlangs gepubliceerde rapport ‘Good practices: Fiscale integriteitsrisico’s bij cliënten van banken’, zet De Nederlandsche Bank (DNB) banken op de stoel van zowel de wetgever als de Belastingdienst. Volgens Kuba Grabarz en Megan Ruigrok, werkzaam bij Baker & McKenzie Amsterdam, is het niet wenselijk en onnodig om het creëren en toezien op naleving van fiscaal wensrecht aan het takenpakket van banken toe te voegen. Dit schrijven zij in een opinie in het FD.

In het rapport worden banken gestimuleerd om aanvullende interne standaarden te ontwikkelen waaraan zij de belastingstructuren van hun cliënten kunnen toetsen, met het doel belastingontduiking én belastingontwijking te signaleren. Als een bank van mening is dat een bepaalde belastingstructuur van een cliënt niet aan haar standaarden voldoet, dient zij die cliënt te weigeren.

DNB stelt eisen maar biedt geen handvatten. Het rapport geeft tips voor beleid en processen, maar beschrijft niet wat belastingontduiking, belastingontwijking en belastingoptimalisatie inhouden. Fiscale motieven kunnen echter in elk van deze categorieën vallen. Meer toelichting is daarom van belang. Sterker nog, om belastingontduiking, belastingontwijking en belastingoptimalisatie van elkaar te onderscheiden, is een diepgaande kennis van fiscaal recht nodig. Als dit onderwerp voor wetenschappers, inspecteurs, adviseurs en rechters al complexe materie is, hoe redelijk is het dan om deze taak bij banken neer te leggen?

De aanpak van DNB kan bedrijfseconomisch schadelijk zijn. Banken staan in de praktijk uit voorzichtigheid vaak afwijzend tegenover bedrijven die niet aan de compliance-eisen van een concurrent voldoen. Hierdoor kan een eenmaal op basis van vermoedens geweigerd bedrijf zonder bankrekening of financiering komen te zitten, wat operationele problemen kan veroorzaken. Zeker wanneer sprake is van een fiscaalrechtelijk volkomen legale structuur is dit een slechte zaak. Banken komt tenslotte geen wetgevende macht toe.

Er zijn genoeg andere zaken waar DNB zich op kan richten en beter toe geëquipeerd is, aldus Grabarz en Ruigrok in het FD. Toezichthouder, blijf bij je leest.

 

Bron: FD

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingrecht algemeen

  457
Gerelateerde artikelen