Op 11 juli 2023 is nummer 7487 verschenen. In deze aflevering zijn de volgende bijdragen opgenomen:

  • Mr. H. Mezouar - Luxemburgse hervormingsmuziek: toch niet zo goed als het klinkt
  • Mr. M.L. Neve & mr. dr. G.M.C.M. Staats - Nog steeds openstaande vragen bij de oudedagsverplichting en overlijden
    Circa 53.000 dga’s hebben tussen 2017 en 2019 hun pensioen in eigen beheer omgezet in een oudedagsverplichting (ODV). Auteurs schetsen allereerst het wettelijk kader van de ODV. Vervolgens gaan zij in op de vraag of de ODV tot de huwelijksgemeenschap behoort, waarbij zij het leerstuk van zaaksvervanging en verknochtheid behandelen. Vervolgens bespreken ze de vraag of een ODV als een derdenbeding te beschouwen is en de wijze waarop de ODV gewaardeerd moet worden voor de erfbelasting na het overlijden van de dga. De bijdrage wordt afgerond met enkele conclusies.
  • Mr. P.A. van Tilburg & mr. B.W. Jorissen - De SAFE: gevolgen in de vennootschapsbelasting
    De SAFE is een financieringsinstrument zonder rente of vaste looptijd dat in vooraf vastgestelde scenario’s converteert naar preferente aandelen of geld, waarbij de waarde van die aandelen of de omvang van dat geldbedrag (veel) hoger kunnen zijn dan de inleg. Dit instrument wordt in principe slechts in niet-gelieerde verhoudingen gebruikt. In dit artikel gaan de auteurs eerst in op de civielrechtelijk kwalificatie van deze kapitaalverstrekking. Vervolgens onderzoeken zij een SAFE voor fiscale doeleinden misschien aangemerkt zou kunnen worden als een schijn-, deelnemerschaps- of een zakelijke lening Ten slotte gaan zij in op de fiscale gevolgen voor de SAFE-houder en -nemer van de waardemutaties van en/of voordelen behaald met het conversierecht.
  • Prof. dr. M.F. de Wilde & Y.Y. Than MSc - Pijler 2 en de transitieregel voor overgedragen activa
    Op 31 mei 2023 is het wetsvoorstel Wet minimumbelasting 2024 (Pijler 2) aangeboden aan de Tweede Kamer. Op 2 februari 2023 publiceerde het OESO/G20 Inclusive Framework technische richtsnoeren voor overheden om hen bij te staan bij de implementatie van de komende wereldwijde 15%-minimumwinstbelasting. Auteurs behandelen de handreikingen in deze richtsnoeren bij de transitieregel voor internationaal overgedragen activa. Deze transitieregel omvat de onmogelijkheid om verkregen activa in de binnenkomstjurisdictie voor Pijler-2-doeleinden te waarderen op marktwaarde (geen step-up). Indien marktwaardewaardering fiscaal wel is toegestaan, kan dit leiden tot Pijler-2-bijheffing tot het minimumtarief. Auteurs behandelen de vraag hoe om te gaan met gevallen waar eindafrekening tegen het minimumtarief in de vertrekstaat geborgd is.
  • Rubriek Parlementair

Producten: WFR-signaleringen

45