In oktober vorig jaar kwam het nieuws naar buiten: informatie- en softwareleverancier Wolters Kluwer Benelux neemt MFAS over, het gerenommeerde fiscale adviessysteem. Oprichters Henry Meijer en echtgenote Trudie Hoffman zeggen hun bedrijf te hebben verkocht met het oog op de continuïteit. “Een goede keuze om het bij ons onder te brengen”, zo stellen Wolters Kluwer-medewerkers Ilona Benjamins en Lieve Meyers. Volgens de twee informatiespecialisten moet de integratie van MFAS in het productportfolio van Wolters Kluwer nog dit jaar zijn afgerond en liggen er grootse plannen op de plank om de gebruiker van praktische content en software in de toekomst nog beter te bedienen.

Henry Meijer behoeft geen nadere introductie bij een flink deel van fiscaal Nederland. Hij geniet onder de duizenden abonnees van MFAS, waaronder belastingadviseurs, accountants en financiële planners, een reputatie van grote deskundigheid en gedrevenheid en weet in zijn eentje een half vaktechnisch bureau in de lucht te houden door onvermoeibaar elke fiscaal technische vraag van zijn abonnees snel te beantwoorden. Tegelijkertijd moet hij samen met zijn vrouw Trudie het bedrijf runnen, de helpdesk bemensen en workshops en cursussen organiseren.

De dagelijkse actualisatie en controle van de content en software gedurende het 30-jarige bestaan van zijn bedrijf laten hun sporen na. Meijer: “Ik heb voldoende energie om nog jaren door te gaan, hoor, maar op een gegeven moment kwam het besef dat de afhankelijkheid van mij en Trudie voor de continuïteit van het bedrijf een risico is. We wilden natuurlijk niet dat het bedrijf door een calamiteit stil komt te liggen. Bovendien zijn we de afgelopen decennia gegroeid naar een volwassen informatieleverancier die maar liefst 80 procent van de mkb-adviesmarkt in handen heeft. Een mooie prestatie wat mij betreft, maar vooral een mooi moment om ons bedrijf onder te brengen bij een grote, professionele partij als Wolters Kluwer, die kan investeren in MFAS en die de knowhow in huis heeft om de database door te ontwikkelen met de modernste informatietechnologie. Een klein bedrijf is daar toch minder toe in staat”, zegt de oprichter.

Vliegende start

Meijer omschrijft zichzelf als een conceptdenker, creatief maar minder geschikt voor het adviesvak zelf. Al in 1985 maakte hij zijn eerste checklist voor het doorlichten van klantdossiers. Die activiteiten continueerde hij in de jaren negentig met het Handboek Fiscale Planning, een heus kennissysteem dat destijds ook al door Kluwer werd uitgegeven.

Omdat Meijer kansen zag in de markt begon hij in 1999 voor zichzelf en startte in de aanloop naar de nieuwe inkomstenbelastingwet MFAS. Een vliegende start volgde. Meijer: “De kern van het succes van MFAS is de vertaling van de theorie naar adviesconcepten. Er waren destijds wel meer partijen die wat losse rekenhulpen ontwikkelden, maar MFAS bood een compleet adviessysteem en maakte zich al snel populair bij kantoren die rekentools en adviesteksten nodig hadden op álle terreinen van het adviesvak. Bovendien bleek MFAS ook een goede manier om adviesuren declarabel te maken.”

Synergie

Wolters Kluwer heeft altijd veel interesse gehad in de mkb-adviseur, en heeft daartoe in het verleden al mooie uitgaven neergezet zoals Fiscaal Memo en de fiscale (reken)modellen. Ilona Benjamins ziet met de overname kansen voor haar bedrijf.

Benjamins heeft bij Wolters Kluwer de ideale combinatie aan ervaring opgedaan als mkb-uitgever én als uitgever van researchcontent zoals Vakstudie Nieuws, BNB en Weekblad Fiscaal Recht. Zij is nu Uitgeefmanager Tax van Wolters Kluwer Nederland en heeft in die hoedanigheid de acquisitie van MFAS begeleid. “Het sleutelwoord is synergie”, zegt Benjamins als reden voor de overname van de bijna 2.000 praktische adviesteksten en talloze tools die MFAS rijk is. Deze ‘practical content’, vakjargon voor informatie die gericht is op antwoorden in plaats van op verdieping en studie, blijkt volgens Benjamins een prachtige aanvulling op de kracht van de content van Wolters Kluwer. Benjamins: ”Ons bedrijf is sterk vertegenwoordigd in het segment van de verdiepende content, oftewel de researchcontent. De praktische informatie van MFAS is dus een prachtige aanvulling op ons portfolio.”

Het is de ambitie van de grootste juridische en fiscale informatieleverancier van Nederland om met een compleet pakket aan content en tools het werkproces van de belastingadvieskantoren te ondersteunen. Benjamins: “Met MFAS erbij heb je een hele mooie totaalpropositie voor de advieskantoren. Aan de ene kant heb je de praktische tools die onze klanten helpt bij de advisering en aan de andere kant heb je de specialistische content waarbij onze klanten een verdiepingsslag kunnen maken met commentaren en analyses. Om daar een koppeling tussen te maken is zowel hoofddoel als topprioriteit voor ons.”

Continuïteit

Henry Meijer onderschrijft wat Benjamins zegt en heeft het volste vertrouwen in een succesvolle integratie van zijn content in die van Wolters Kluwer. Volgens Lieve Meyers, Product Manager voor de fiscale markt bij Wolters Kluwer Benelux en verantwoordelijk voor de migratie en integratie, blijft het daar niet bij. Ze kan niet nalaten te benadrukken hoe blij ze is met de aankoop. “Dit jaar introduceren we InView Tax, een nieuw en up-to-date fiscaal informatieplatform voor de Nederlandse fiscalist waarop we eindelijk de lang gekoesterde wensen op het gebied van innovaties kunnen doorvoeren. De MFAS-content en tooling krijgen op dit nieuwe platform een prominente plek en gaan delen in alle vernieuwingen en innovaties die we van plan zijn”, vertelt de productmanager enthousiast. “Maar”, zegt Lieve Meyers nog uitdrukkelijker, “mijn eerste prioriteit is toch vooral de bestaande MFAS-gebruiker continuïteit bieden op ons Wolters Kluwer-platform en datgene behouden wat Henry heeft neergezet.”

Meyers heeft in haar carrière veel ervaring opgedaan met rekentools. Als redacteur bij Wolters Kluwer België ontwikkelde ze zelf rekenhulpen op het gebied van financiële planning voor de Belgische ‘tax-markt’, en die ervaring komt haar nu goed van pas. Ze noemt een tweesporenbeleid om de content en tooling van MFAS verder te ontwikkelen. De korte en lange termijn. Dit jaar wordt de user interface aangepakt, de ‘look-and-feel’ van het product, en worden interactieve fiscale modellen toegevoegd. Benjamins vult aan: “We willen ook veel modellen die nu nog statisch zijn interactief maken. En dan heb ik het niet alleen over de rekenmodellen, maar ook over de checklists, modelbrieven en modelovereenkomsten. Je ziet dan bij een rekentool bijvoorbeeld niet alleen wat het resultaat is van de ingevoerde data, maar het geeft je ook een overzicht van alle ingevulde gegevens”. Meyers: “En we vergeten ook niet om kleine handigheidjes die er nu niet zijn, toe te voegen, zoals het favoriet maken van veelgebruikte documenten in je account.”

Voor Meyers is partnering met gebruikers essentieel. “We betrekken de huidige gebruikers bij onze plannen. In het laatste kwartaal van dit jaar willen we een test organiseren met MFAS-klanten waarin ze de nieuwe omgeving kunnen uittesten en feedback kunnen geven. Afhankelijk van de feedback willen we in het eerste kwartaal 2025 starten met de migratie van MFAS-klanten naar InView Tax”, vertelt de ambitieuze productmanager. Ze noemt in dit verband ook de resultaten van het gebruikersonderzoek dat in maart dit jaar is gehouden. (Zie het kader Gebruikersonderzoek MFAS scoort een dikke 8.)

Generatieve AI

Tegelijk met de modernisering van het research-portfolio is Wolters Kluwer volop aan het innoveren. ‘Generatieve AI’ bijvoorbeeld moet de ‘zoekervaring’ verbeteren en vergemakkelijken voor de druk bezette fiscalist. Generatieve AI verwijst naar modellen voor kunstmatige intelligentie die zijn ontworpen om nieuwe inhoud te genereren in de vorm van geschreven tekst, beeld, audio of video. Nu is de samenhang tussen fiscale vraagstukken vaak complex en diffuus van aard en is de informatievoorziening rondom het werkproces van de fiscalist niet altijd logisch georganiseerd. InView Tax gaat gebruikmaken van een combinatie van inhoudelijke experts en generatieve AI waardoor de gebruiker in één oogopslag een antwoord krijgt op de vraag met de bijhorende bronnen ter controle.

Lieve Meyers daarover: “Dat is een plan voor de lange termijn. In 2025 willen we voor fiscalisten komen met een eerste versie van een nieuwe zoekfunctionaliteit waarin we AI inzetten. Het klinkt nerdy en abstract”, zo excuseert de informatiespecialiste zich, “maar we gaan volgend jaar concrete stappen hierin maken. Denk aan een Q&A-achtige oplossing waarbij gebruikers in natuurlijke taal een vraag stellen en AI helpt het juiste antwoord te vinden. Hier gaan de huidige gebruikers van MFAS zeker de vruchten van plukken!”

De fiscale markt reageert doorgaans afwachtend op innovatie en AI, maar Henry Meijer is enthousiast over de plannen van Wolters Kluwer en de investering in ‘zijn’ MFAS. “Het is al langer bekend dat advieskantoren die automatisering niet omarmen, op termijn verdwijnen. Je moet minimaal een commercieel iemand hebben in je kantoor én een ICT-deskundige, anders red je het niet”, is de waarschuwing van de fiscalist.

Beslisbomen

Een ander belangrijk plan voor volgend jaar is het koppelen van de research-informatie met de practical content. De Vakstudie-gebruiker moet dan doorgelinkt worden naar een adviestekst van MFAS en andersom, terwijl de MFAS-gebruiker wordt doorgeleid naar wetgeving, zaakessentie en beleid.

Benjamins sluit af met het noemen van het laatste plan: “We gaan ook inzetten op de ontwikkeling van beslisbomen voor de wat zwaardere onderwerpen zoals ATAD 2 en 3 waarbij we klanten willen helpen om grip te krijgen op deze fiscaal complexe materie. Het wordt dus alleen maar mooier!”

Bron: Gé Konings

Informatiesoort: Nieuws, Navigatornieuws, Interviews

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Focus: Focus

1417

Gerelateerde artikelen