De Staatssecretaris van Financiën heeft uitgebreid geantwoord op schriftelijke vragen van de Vaste commissie voor Financiën over de Autobrief II van 19 juni 2015.  

Brief Staatssecretaris van Financiën, 25 augustus 2015, nr. IZV/2015/729

Naar verwachting zullen er in 2020 175.000 tot 205.000 (PH)EV's op de weg rijden. Voor de periode 2017-2020 heeft het kabinet ervoor gekozen om de fiscale stimulering af te bouwen en om te vormen naar een financieel verantwoord - en duurzaam - systeem van autobelastingen in Nederland. Dit wordt bereikt door:

- het aantal bijtellingscategorieën stapsgewijs te verminderen van vier naar twee;

- de fiscale stimulering te richten op nulemissievoertuigen,

- de fiscale stimulering van plug-in hybridevoertuigen af te bouwen en

- in te zetten op gerichte verbetering van de luchtkwaliteit.

In Autobrief II wordt aangegeven dat Autobrief II een eerste stap is in de verdere (volledige) afbouw van de BPM.

Het kabinet kiest ervoor om in de periode 2017-2020 de huidige fiscale stimulering van EV's voor zowel nieuwverkopen als het rijdende wagenpark voort te zetten. Wel begrenst het kabinet vanaf 2019 het verlaagde bijtellingspercentage voor EV's tot het deel van de catalogusprijs tot € 50.000. Voor PHEV's kiest het kabinet er voor om deze auto's meer en meer als reguliere auto's te behandelen en de fiscale stimulering in beheerste stappen af te bouwen. Het parlement heeft bij de behandeling van het Belastingplan 2015 ingestemd met een verhoging van het bijtellingspercentage voor het privégebruik van de PHEV van 7 naar 15 per 2016. Vanaf 2017 zal dit percentage verder stapsgewijs worden verhoogd totdat in 2019 het percentage van 22 zal zijn bereikt.

Uitgangspunt van Autobrief II is dat de automobilist die onder het huidige regime heeft gekozen voor een auto waarvoor in het kader van de bijtelling een CO2-korting van toepassing is, ook na 2016 blijft profiteren van de fiscale stimulering. De bewindsman vindt dat de zakelijke rijder er bij zijn autokeuze immers van heeft kunnen uitgaan dat zijn bijtellingstarief voor ten minster 60 maanden geldt; niemand wordt gedurende deze (lease)procedure geconronteerd met een veranderd bijtellingstarief.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen

Dossiers: Prinsjesdag 2015

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 28 augustus

2

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen