De Belastingdienst ontvangt bijna 10 miljoen brieven per jaar, die verspreid over tientallen locaties binnenkomen. Er is geen centraal registratiesysteem voor binnenkomende post. Dat antwoordt staatssecretaris Van Rij op vragen van het Kamerlid Idsinga (VVD).

De staatssecretaris acht het onwenselijk dat post zoekraakt of met vertraging wordt behandeld. De exacte omvang van het probleem kan niet worden vastgesteld, evenals de exacte oorzaken. Als mogelijke oorzaken noemt de staatssecretaris onjuiste bezorging of adressering, uitgestelde verwerking en onvolledige bekendheid met de werkwijze.

Aangetekende brieven worden na digitalisering verwerkt als reguliere post en zijn in het systeem niet te herleiden als aangetekend. Er lopen binnen de Belastingdienst meerdere initiatieven om het zoekraken te voorkomen. Ook wordt overlegd met externe betrokken partijen, zoals fiscaal dienstverleners.

Vanwege de risico’s die email met zich meebrengt, kan niet in alle situaties met de Belastingdienst gemaild worden. Op de website van de Belastingdienst staat aangegeven wanneer men verantwoord kan communiceren via email. De Belastingdienst verkent verdere mogelijkheden voor het gebruik van email of alternatieven voor het digitaal uitwisselen van informatie.

Na het zomerreces van 2022 komt de staatssecretaris met een brede uiteenzetting van het verzuimboetebeleid en gaat daarbij ook in op de geluiden uit de samenleving hierover.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 29 juni

10

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen