De Staatssecretaris van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst heeft een geactualiseerd besluit gepubliceerd over de algemene verlenging van de termijn voor het aanleveren van het informatieformulier bij fiscaal gefaciliteerd beëindigen van pensioen in eigen beheer (PEB). Dit besluit treedt in werking op 11 april 2020 en werkt terug tot en met 1 april 2017. Het besluit van 18 oktober 2018, nr. 2018-23862, V-N 2018/59.7, is met ingang van 11 april 2020 ingetrokken.

Voor de mogelijkheid om tot en met 31 december 2019 het PEB fiscaal gefaciliteerd te beëindigen is onder meer vereist dat tijdig een juist en volledig ingevuld informatieformulier naar de Belastingdienst wordt gestuurd. In de praktijk is gebleken dat hieraan in een aantal gevallen niet is voldaan. Dit besluit voorziet in een verlenging van de termijn voor het aanleveren van het juist en volledig ingevulde informatieformulier bij het afkopen van een PEB of het omzetten hiervan in een aanspraak ingevolge een oudedagsverplichting.

Het besluit is aangevuld met een goedkeuring onder voorwaarden voor twee situaties waarin het informatieformulier nog ontbreekt. Het gevolg daarvan is dat de beëindiging van het PEB toch in aanmerking komt voor de fiscale faciliteiten, mits verder aan de voorwaarden is voldaan. Ook bevat dit besluit een herstelmogelijkheid voor als de (gewezen) partner het informatieformulier niet heeft medeondertekend.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Loonbelasting

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 14 april

3

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen