Staatssecretaris Snel neemt maatregelen om de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon te verbeteren. Zo worden er meer informanten in vaste dienst genomen en komen er 210 fte's bij. Het is de verwachting dat de rest van 2018 nodig is voor herstel. Dat schrijft de bewindsman in een brief aan de Tweede Kamer waarin hij Kamervragen beantwoordt over de Belastingtelefoon en alternatieve manieren van communiceren met de Belastingdienst.

De vragen zijn gesteld door de leden Lodders (VVD) en Omtzigt (CDA).

Als gevolg van de vertrekregeling zijn bij de Belastingtelefoon acht medewerkers vertrokken in de periode 2016 tot en met eerste helft 2018. In de komende jaren zullen naar verwachting nog 12 medewerkers vertrekken als gevolg van deze regeling.

De Belastingdienst probeert vragen zo spoedig mogelijk te beantwoorden. Als beantwoording langer gaat duren, wordt contact opgenomen met de vrager. De Belastingdienst volgt voor zover van toepassing de termijnen uit de Awb/AWR. De staatssecretaris wil digitale interactie op termijn mogelijk maken. Voorwaarde is dat dit veilig kan plaatsvinden. Dat is nu nog niet het geval. Aan de digitale persoonlijke omgeving wordt verder gewerkt. Vanaf maart 2018 gaat het om het digitaal indienen van een bezwaarschrift inkomensheffing. Volgende stappen zijn onder andere de stand van zaken van vorderingen inkomensheffing en Zorgverzekeringswet en het indienen van een aangifte BPM door particulieren. Op termijn moet dit leiden tot een compleet portaal.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Bronbelasting, Belastingrecht algemeen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 31 augustus

1

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen