Belanghebbende (de gemeente Assen) kent een FPU-regeling op grond waarvan bepaalde groepen ambtenaren vóór het bereiken van de 65-jarige leeftijd kunnen uittreden (de 55+-regeling). Naar aanleiding van een verzoek van belanghebbende, heeft de inspecteur beoordeeld of de 55+-regeling aan de fiscale kaders voldoet. De inspecteur heeft vervolgens onder andere aangegeven dat een VUT-regeling niet mag uitgaan boven het niveau van 85% van het laatstgenoten loon met een ingangsleeftijd van ten minste 60 jaar. In augustus 2006 maakt een medewerker van belanghebbende(Y), die bijna 59 jaar oud is, gebruik van de 55+-regeling. Y ontvangt van belanghebbende tot het bereiken van de 65-jarige leeftijd (een aanvulling tot) 80% van zijn laatstgenoten volledige bezoldiging. In een proefprocedure procederen belanghebbende en de inspecteur er over of de 55+-regeling van belanghebbende een voorziening voor vervroegde uittreding inhoudt die niet uitgaat boven hetgeen naar maatschappelijke opvattingen redelijk moet worden geacht. Rechtbank Leeuwarden oordeelt dat de 55+-regeling van belanghebbende uitgaat boven hetgeen naar maatschappelijke opvattingen, waaronder die ter zake van diensttijd en genoten beloning, redelijk moet worden geacht. Volgens de rechtbank is een regeling waarbij een uitkeringsniveau van 80% van het laatstgenoten loon bij uittreden op 55-jarige leeftijd wordt bereikt, niet in overeenstemming met de maatschappelijke opvattingen ter zake. Uit het rapport waarop belanghebbende zich beroept, leidt de rechtbank af dat werknemers in 2001 en 2007 juist anticipeerden op langer doorwerken en dat haaks op deze beweging ondernemingen en arbeidsorganisaties de uitdaging van een vergrijzend en/of in te krimpen personeelsbestand hebben beantwoord met het (nog eenmaal) openen van "riante uittredingsmogelijkheden voor hun oudere werknemers". Het gelijk is aan de inspecteur. Advocaat-Generaal (A-G) Van Ballegooijen concludeert dat de 55+-regeling van belanghebbende geen regeling voor vervroegde uittreding is in de zin van art. 32aa Wet LB. Verder concludeert de A-G nog dat de 55+-regeling voor het overgangsrecht niet als een VUT-regeling kwalificeert, maar als een stamrecht en dat de rechtbank een verkeerde invulling heeft gegeven aan het begrip maatschappelijke opvattingen omtrent een redelijke VUT-voorziening. Vervolgens geeft de A-G aan dat belanghebbende de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan onbenut heeft gelaten, zodat de uitspraak van de rechtbank onherroepelijk is komen vast te staan, maar dat de Hoge Raad in de gelegenheid moet worden gesteld om de rechtsvragen ter bevordering van de rechtsontwikkeling te beantwoorden. Volgens de A-G is deze zaak dan ook geschikt voor het instellen van een vordering tot cassatie in het belang der wet. De A-G draagt hiertoe drie middelen van cassatie voor.
A-G Van Ballegooijen concludeert dat de 55+-regeling van belanghebbende geen regeling voor vervroegde uittreding is in de zin van art. 32aa Wet LB.
3
OVER DIT ARTIKEL
Uitgavenummer:
V-N Vandaag 2012/13
Zaaknummer:
11/04002 (CW2662)
Datum:
15 juni 2012
MEEST GELEZEN
Nieuws
Vanaf juli 2026 invoerrechten voor kleine pakketten van buiten EU
14 december 2025
Nieuws
Aannemersfederatie: fiscus legt bouwers naheffingen op voor zzp'ers
14 december 2025
Nieuws
Nieuws
VN Vandaag
Inhoudsopgave van deze editie
VN Vandaag
Hof acht niet aannemelijk dat X via gsm-parkeren parkeerbelasting heeft betaald
Hof ’s-Gravenhage oordeelt in afwijking van de rechtbank dat X terecht een naheffingsaanslag heeft gekregen.
2 januari 2012
Gerelateerde artikelen
Nieuws
Aannemersfederatie: fiscus legt bouwers naheffingen op voor zzp'ers
De Belastingdienst heeft meerdere ondernemingen in de bouw- en infrasector naheffingen opgelegd vanwege de handhaving op schijnzelfstandigheid, meldt Aannemersfederatie Nederland (AFNL). Volgens de brancheorganisatie lopen de naheffingen uiteen van ongeveer € 1 miljoen tot € 10 miljoen.
14 december 2025
VN Vandaag
Nota naar aanleiding van het tweede verslag Belastingplan 2026 naar Eerste Kamer
Staatssecretaris Heijnen van Financiën heeft de nota naar aanleiding van het tweede verslag bij het Belastingplan 2026 naar de Eerste Kamer gestuurd.
12 december 2025
VN Vandaag
Fiscale verzamelwet 2026 in Staatsblad
De Fiscale verzamelwet 2026 is in het Staatsblad gepubliceerd en treedt in beginsel in werking op 1 januari 2026, waarbij voor enkele bepalingen terugwerkende kracht naar een eerdere datum geldt.
12 december 2025
VN Vandaag
Zachte landing handhaving op schijnzelfstandigheid vervalt per 1 januari 2026
Met ingang van 1 januari 2026 vervalt de zachte landing met betrekking tot de handhaving op schijnzelfstandigheid. Dit betekent dat de Belastingdienst vanaf 2026 weer boetes op kan leggen. Dat staat in de voortgangsbrief werken met en als zelfstandige(n) die door minister Paul van Sociale Zaken en Werkgelegenheid en staatssecretaris Heijnen van Financiën naar de Tweede Kamer is gestuurd.
11 december 2025
VN Vandaag
Transitietermijnen van de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel vastgesteld
Het besluit houdende de vaststelling van de transitietermijnen van de overgang naar het nieuwe pensioenstelsel is in het Staatsblad gepubliceerd en treedt 1 januari 2026 in werking. Art. I onderdeel D werkt terug tot en met 1 januari 2025.
11 december 2025
VN Vandaag
Wet verlenging transitieperiode naar het nieuwe pensioenstelsel in Staatsblad
De wet tot wijziging van de Pensioenwet, de Wet LB 1964 en enige andere wetten in verband met de verlenging van de transitieperiode naar het nieuwe pensioenstelsel is in het Staatsblad gepubliceerd en treedt 1 januari 2026 in werking.
11 december 2025
VN Vandaag
Nederland heeft als bronstaat heffingsrecht over pensioenuitkeringen aan inwoner België
Hof ’s-Hertogenbosch oordeelt dat X niet aannemelijk maakt dat de pensioenpremies tijdens de opbouwfase niet in aftrek zijn gebracht. Ook bedragen de uitkeringen meer dan € 25.000 en worden zij niet in België belast.
10 december 2025
VN Vandaag
Kennisgroepstandpunt: semicollectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering is geen vrijgestelde aanspraak
Een semicollectieve arbeidsongeschiktheidsverzekering waarvan de premie deels door de werkgever vergoed wordt, kwalificeert niet als een vrijgestelde aanspraak. Dit volgt uit een standpunt van de Kennisgroep loonheffing algemeen.
10 december 2025
VN Vandaag
Gemeenten gaan zelf over inhuur en voorkomen schijnzelfstandigheid
Tot nu toe zijn bij minister Paul van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geen signalen bekend over de vraag in hoeverre gemeenten geïnteresseerden die reageren op vacatures zelf laten kiezen of zij als gedetacheerde in loondienst of als ZZP-er een opdracht uitvoeren.
9 december 2025
VN Vandaag
Wettelijke rente bij terugbetaling gouden handdruk kwalificeert als negatief loon
Hof Arnhem-Leeuwarden oordeelt dat de wettelijke rente die X betaalt vanwege de terugbetaling van de ontslagvergoeding aan zijn voormalige werkgever kwalificeert als negatief loon.
9 december 2025