Belanghebbende (de gemeente Assen) kent een FPU-regeling op grond waarvan bepaalde groepen ambtenaren vóór het bereiken van de 65-jarige leeftijd kunnen uittreden (de 55+-regeling). Naar aanleiding van een verzoek van belanghebbende, heeft de inspecteur beoordeeld of de 55+-regeling aan de fiscale kaders voldoet. De inspecteur heeft vervolgens onder andere aangegeven dat een VUT-regeling niet mag uitgaan boven het niveau van 85% van het laatstgenoten loon met een ingangsleeftijd van ten minste 60 jaar. In augustus 2006 maakt een medewerker van belanghebbende(Y), die bijna 59 jaar oud is, gebruik van de 55+-regeling. Y ontvangt van belanghebbende tot het bereiken van de 65-jarige leeftijd (een aanvulling tot) 80% van zijn laatstgenoten volledige bezoldiging. In een proefprocedure procederen belanghebbende en de inspecteur er over of de 55+-regeling van belanghebbende een voorziening voor vervroegde uittreding inhoudt die niet uitgaat boven hetgeen naar maatschappelijke opvattingen redelijk moet worden geacht. Rechtbank Leeuwarden oordeelt dat de 55+-regeling van belanghebbende uitgaat boven hetgeen naar maatschappelijke opvattingen, waaronder die ter zake van diensttijd en genoten beloning, redelijk moet worden geacht. Volgens de rechtbank is een regeling waarbij een uitkeringsniveau van 80% van het laatstgenoten loon bij uittreden op 55-jarige leeftijd wordt bereikt, niet in overeenstemming met de maatschappelijke opvattingen ter zake. Uit het rapport waarop belanghebbende zich beroept, leidt de rechtbank af dat werknemers in 2001 en 2007 juist anticipeerden op langer doorwerken en dat haaks op deze beweging ondernemingen en arbeidsorganisaties de uitdaging van een vergrijzend en/of in te krimpen personeelsbestand hebben beantwoord met het (nog eenmaal) openen van "riante uittredingsmogelijkheden voor hun oudere werknemers". Het gelijk is aan de inspecteur. Advocaat-Generaal (A-G) Van Ballegooijen concludeert dat de 55+-regeling van belanghebbende geen regeling voor vervroegde uittreding is in de zin van art. 32aa Wet LB. Verder concludeert de A-G nog dat de 55+-regeling voor het overgangsrecht niet als een VUT-regeling kwalificeert, maar als een stamrecht en dat de rechtbank een verkeerde invulling heeft gegeven aan het begrip maatschappelijke opvattingen omtrent een redelijke VUT-voorziening. Vervolgens geeft de A-G aan dat belanghebbende de mogelijkheid om in hoger beroep te gaan onbenut heeft gelaten, zodat de uitspraak van de rechtbank onherroepelijk is komen vast te staan, maar dat de Hoge Raad in de gelegenheid moet worden gesteld om de rechtsvragen ter bevordering van de rechtsontwikkeling te beantwoorden. Volgens de A-G is deze zaak dan ook geschikt voor het instellen van een vordering tot cassatie in het belang der wet. De A-G draagt hiertoe drie middelen van cassatie voor.
Inhoudsopgave van deze editie
Gerelateerde artikelen
Uitkomst webmodule beoordeling arbeidsrelaties geen zekerheid
De webmodule beoordeling arbeidsrelaties is een instrument voor opdrachtgevers om een indicatie te krijgen of bepaalde werkzaamheden zich ervoor lenen door een zelfstandige te worden gedaan, of dat er gezien de feiten en omstandigheden sprake lijkt van een dienstbetrekking. Aan de indicatie kan geen zekerheid worden ontleend. De uitkomst van de webmodule is juridisch ook niet houdbaar in een geschil met de Belastingdienst.
Financiën: onbelaste vergoeding bij werkjubileum werkt matig
De regeling waardoor werkgevers onbelast een maandsalaris kunnen uitkeren bij een bijzonder werkjubileum, krijgt een matig rapportcijfer. Het belastingvoordeel is beperkt doeltreffend en niet doelmatig. Volgens de afspraken van het kabinet gaat dan mogelijk het mes in zo'n regeling. Dat zou 36 miljoen euro per jaar opleveren, mogelijk om te compenseren dat de btw op cultuur en sport niet omhoog gaat.
Diensttijdvrijstelling beperkt doeltreffend en niet doelmatig
Het Ministerie van Financiën heeft de diensttijdvrijstelling voor werknemers die een diensttijd van 25 of 40 jaar bereiken voor het eerst geëvalueerd. Deze fiscale regeling wordt beoordeeld als beperkt doeltreffend en als niet doelmatig. Staatssecretaris van Financiën deelt het onderzoek met de Tweede Kamer.
Nettoloon omhoog voor meeste werkenden door extra belastingschijf
De meeste werkenden krijgen in 2025 een hoger nettoloon, meldt loonstrookverwerker ADP na berekeningen. Dat komt vooral doordat er volgend jaar een extra belastingschijf bij komt, waardoor veel mensen minder belasting zullen betalen dan nu. Sommige parttimers gaan er echter op achteruit.
Werknemers die pas in 2026 elektrische auto leasen missen bijtellingskorting
Werknemers die via hun werk een elektrische auto kunnen leasen, zullen daarvoor liever in 2025 dan in 2026 een contract afsluiten. Dit verwacht expert in wet- en regelgeving Dik van Leeuwerden van loonstrookverwerker ADP. Werkgevers en werknemers kunnen in 2026 namelijk geen gebruik meer maken van korting op de bijtelling voor nieuwe elektrische auto's.
Tarieven, bedragen en percentages loonheffingen vanaf 1 januari 2025 beschikbaar
De Belastingdienst heeft de tabellen met de tarieven, bedragen en percentages loonheffingen voor 2025 gepubliceerd. Dezestaan in een aparte bijlage bij de Nieuwsbrief Loonheffingen 2025.
In Nederland verblijvende Oekraïense vluchteling is ingekomen werknemer voor 30%-regeling
Rechtbank Noord-Holland oordeelt dat X, die naar Nederland is gekomen vanwege de in 2022 uitgebroken oorlog in Oekraïne, kwalificeert als ingekomen werknemer voor de toepassing van de 30%-regeling.
'250.000 zzp'ers lopen risico door schijnzelfstandigheid'
De handhaving op schijnzelfstandigheid door de Belastingdienst raakt mogelijk 250.000 zzp'ers, schat ABN Amro. Vooral in de zorg, kinderopvang, onderwijs en bij de overheid moeten werkgevers de inzet van zzp'ers kritisch bekijken, vindt de bank.
'Bemiddelbureaus krijgen boetes en naheffingen schijnzelfstandigheid bij hersteloperatie toeslagenaffaire vergoed'
Het ministerie van Financiën verlengt de contracten met zzp’ers die werkzaam zijn voor de hersteloperatie toeslagen tot na 1 januari 2025. Dit geldt ook voor zzp’ers die door het ministerie zelf worden aangemerkt als (waarschijnlijk) schijnzelfstandigen. Staffingbedrijven die deze zzp’ers leveren, mogen eventuele naheffingen en boetes doorbelasten aan het ministerie. Dit blijkt uit een brief in handen van het kennisplatform voor de arbeidsmarkt, ZiPconomy. Deze brief stuurde het ministerie onlangs aan de bedrijven via wie deze zzp’ers worden ingehuurd.
Besluit over fiscale behandeling van aandelenoptierechten in grensoverschrijdende situaties
De Staatssecretaris van Financiën heeft een besluit gepubliceerd over de fiscale behandeling van aandelenoptierechten in grensoverschrijdende situaties. In dit besluit zijn de gevolgen van de op 1 januari 2023 in werking getreden Wet aanpassing fiscale regeling aandelenoptierechten voor de fiscale behandeling van aandelenoptierechten in grensoverschrijdende situaties nader uitgewerkt.