Op 14 november 2019 heeft de Tweede Kamer 14 moties aangenomen, die waren ingediend bij de behandeling van het Belastingplan 2020.

Hierin wordt de regering verzocht:

  • Onmiddellijk de invordering tijdelijk te stoppen bij toeslagzaken die CAF-gerelateerd zijn en waarbij er een vermoeden bestaat dat er onterecht of te hard gehandeld is, en daar geen dwangmiddelen te gebruiken. Voorts op verzoek, wanneer opzet/grove schuld bij toeslagen is tegengeworpen, mensen of rechtbanken een onvolledig dossier krijgen en bezwaar niet als bezwaar of te traag behandeld is, ervoor te zorgen dat in deze gevallen voorlopig niet overgegaan wordt tot zware dwangmaatregelen zoals huisuitzetting en inbeslagname van auto's, en waar enigszins redelijk een betalingsregeling aan te bieden of uitstel van betaling te bieden tot 31 december in verband met de commissie-Donner. Tevens, bij de rapportage in november ook een volledig feitenrelaas te verschaffen met onder andere wie wanneer welk besluit in CAF-gerelateerde zaken genomen heeft en op basis van welke informatie, en welke handelingen onrechtmatig waren (35302, nr. 21).

  • Ervoor te zorgen dat de glastuinbouw een beroep kan doen op de SDE+ voor de verduurzaming van kassen, voor de aanschaf van zonnepanelen en voor geothermie. Daarnaast moeten de consequenties van het stijgende ODE-tarief voor de glastuinbouw worden gemonitored (motie 5302, nr. 42).

  • Een onderzoek te doen naar de effecten van verstoringen in het globaal evenwicht binnen de inkomstenbelasting (motie 35302, nr. 43).

  • Een onderzoek te doen naar een modernisering van de reiskostenvergoeding (motie 35302, nr. 44).

  • Om de administratieve last door de documentatieverplichting onder ATAD2 voor MKBers te monitoren (motie 35302, nr. 45).

  • Er bij de Europese Commissie op aan te dringen te onderzoeken of een omzeiling van de meldingsplicht plaatsvindt of kan plaatsvinden (motie 35302, nr. 46).

  • Onafhankelijk te laten toetsen of de omzetting van NEDC1 naar NEDC2 en de omzetting van NEDC2 naar WLTP (meetmethoden BPM) ieder budgettair neutraal zijn gegaan (motie 35302, nr. 48).

  • De Kamer specifiek te informeren over de kosten, de CO2-reductie en de positieve of negatieve neveneffecten per fiscale maatregel van het Klimaatakkoord (motie 35302, nr. 49).

  • Jaarlijks aan te geven of Nederland met de bronbelasting op het pad ligt met de ambitie om niet meer voor te komen in de top 5 van doorstroomlanden (motie 35302, nr. 50).

  • Om te monitoren dat de vormgeving van het verlaagde BTW-tarief voor elektronische uitgaven voldoende ruimte biedt voor toegang tot innovatieve vormen van nieuwsvoorziening en onafhankelijke journalistieke platforms (motie 35302, nr. 53).

  • Om zowel de budgettaire opbrengsten van de bronbelasting op rente en royalty’s als de mate waarin financiële stromen worden verlegd, nauwlettend te monitoren. Voorts moet uiterlijk 2023 een harde effectmeting van de introductie van de conditionele bronbelasting worden uitgevoerd (motie 35302, nr. 54).

  • Bij de bouwstenen voor een nieuw belastingstelsel ook verschillende mogelijkheden voor hogere belastingen op vermogens boven € 1 miljoen te onderzoeken (motie 35302, nr. 55).

  • De effectiviteit van de CO2-reducerende stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s uit de Wet fiscale maatregelen Klimaatakkoord voortdurend te monitoren (motie 35302, nr. 56).

Tenslotte moet de Algemene Rekenkamer onderzoek doen naar de vraag welk rendement in box 3 in de jaren 2013 tot en met 2016 zonder het nemen van al te veel risico’s haalbaar was (motie 35302, nr. 47).

Zie voor de aangenomen amendementen een ander bericht.

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Dossiers: Prinsjesdag 2019

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 15 november

6

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen