In een brief aan de Tweede Kamer licht de Staatssecretaris van Financiën de ambities toe die het kabinet heeft met een herziening van het belastingstelsel.

Hij vindt dat ons belastingstelsel sterk verstorend werkt en dat dat banen en economische groei kost. Het kabinet wil de stelselherziening benutten om werkgelegenheid te bevorderen. Het kabinet heeft de ambitie om 100.000 nieuwe banen te creëren door een lastenverlichting op arbeid van € 15 miljard per jaar. Gaan werken en meer gaan werken moet lonender zijn.

De staatssecretaris beseft dat een stelselherziening zonder inkomenseffecten, ook al zijn ze soms maar tijdelijk, niet bestaat. Hij hecht daarom aan een breed draagvlak. De aanpak van het kabinet is gericht op de verwerving daarvan.

Het kabinet streeft een stelselherziening na waarin maatregelen in samenhang worden genomen om daarmee het politieke draagvlak te verbreden en koopkrachteffecten te beperken. Het kabinet wil de maatregelen stapsgewijs invoeren.

Het kabinet denkt hierbij aan de volgende maatregelen:

  1. Vereenvoudiging van de meest complexe regelingen. Het kabinet denkt hierbij aan de kinderopvangtoeslag, de zorgtoeslag en de autobelastingen. De ambitie blijft het aantal toeslagen op termijn sterk te verminderen. Voor de kinderopvangtoeslag wordt gewerkt aan rechtstreekse bekostiging van instellingen op basis van vastgesteld inkomen van de ouders. Dat zou het aantal ontvangers van deze toeslag met 99% terugbrengen. Het kabinet wil het aantal ontvangers van de zorgtoeslag in 2015 met opnieuw een half miljoen huishoudens verminderen. Wat de autobelastingen betreft mikt het kabinet op een meer massale doorbraak van elektrische en zeer zuinige voertuigen. Verder wil het kabinet ook nog de heffingsgrondslag eenvoudiger (en soms forfaitair) vaststellen, keuzeregimes beëindigen en minder subjecten in de heffing betrekken. Het denkt hierbij ondermeer aan het per 2016 verhogen van de aanslaggrenzen, het gedeeltelijk uit de loonbelasting halen van de dga, het schrappen van de middelingsregeling en het vereenvoudigen van pensioen in eigen beheer.
  2. Borging van toekomstige uitvoering.
  3. Fiscale stimulering van ondernemers door te richten op innovatie en doorgroei.
  4. Spreiding van belastingdruk particulieren over levensloop. Een verschuiving van bestedingsruimte naar de werkende leeftijd kan volgens het kabinet alleen langs de weg van geleidelijkheid over generaties heen. Invoering ineens is hierbij niet goed denkbaar.
  5. Verlaging tarieven door te snoeien in aftrekposten.
  6. Verschuiving van belastingdruk van arbeid en ondernemen naar consumptie.
  7. Verschuiving van belastingdruk van arbeid en ondernemen naar duurzaamheid. Waar dat verantwoord en aantrekkelijk is, is het kabinet bereid zijn groene groeiambities verdergaand fiscaal te ondersteunen, om de daarmee vrijkomende middelen in te zetten voor lagere lasten op arbeid en ondernemen.
  8. Uitbreiding gemeentelijk belastinggebied. Bij de grotere rol die gemeenten na de drie decentralisaties spelen, past meer ruimte om zelf belastingen te heffen.

Het kabinet vindt het niet opportuun om de woningmarkt in deze stelselherziening opnieuw met hervormingen te confronteren. Op de pensioenmarkt is het herziene Witteveenkader nog niet eens geïmplementeerd en staat de brede pensioendiscussie voor de deur. Het kabinet vindt ook hier plannenmakerij voorbarig.

Naast de wens van het kabinet om het arbeidsaanbod en de arbeidsvraag te vergroten, wenst het kabinet het vestigingsklimaat van Nederland te ondersteunen. Om het gebrek aan begrip onder belastingbetalers met betrekking tot de vermogensrendementsheffing weg te nemen, gaat het kabinet serieus alternatieven hiervoor onderzoeken. Doel is te komen tot een heffing die door belastingbetalers als rechtvaardiger wordt ervaren en die tegelijkertijd goed uitvoerbaar is. Daartoe kan het werkelijk genoten rendement op vermogen in de heffing als uitgangspunt worden genomen, maar ook binnen de forfaitaire benadering wordt gezocht naar vormen die beter aansluiten bij het rechtvaardigheidsgevoel.

[Brief]

 

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Dossiers: Prinsjesdag 2014

Editie: 17 september

1

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen