Staatssecretaris Snel van Financiën is van mening dat de totale opbrengst van de BPM niet zou moeten stijgen enkel als gevolg van de overstap naar de WLTP-testmethode. Daarbij benadrukt hij dat het niet mogelijk is om op het niveau van individuele voertuigen een budgettair neutrale omzetting naar de WLTP te garanderen. Dit schrijft Snel in een brief aan de Tweede Kamer als antwoord op vragen van de Tweede Kamerleden Dijkstra en Lodders (beiden VVD) naar aanleiding van het bericht in de Telegraaf ‘Nieuwe auto's duizenden euro's duurder'.

Om een beter beeld te vormen van de gevolgen van de invoering van de WLTP en de CO2mpas rekenmethode heeft Snel opdracht gegeven de bestaande samenwerking van de Ministeries van Financiën en Infrastructuur en Waterstaat met de RDW uit te breiden met TNO en de autobranche.

Om tot een snellere vergroening van het wagenpark te komen zet het kabinet niet specifiek in op versnelde verjonging van het wagenpark. In plaats daarvan stimuleert het kabinet de transitie naar emissievrij rijden. Hiervoor gelden forse fiscale voordelen, zoals een vrijstelling van BPM en MRB en een korting op de bijtelling bij privégebruik van een auto van de zaak. Dit stimuleert de Nederlandse automobilist om, bij de keuze voor een nieuwe auto, te kiezen voor een schone en zuinige auto. Om Europabreed tot een snellere vergroening van het wagenpark te komen zullen de Europese emissienormen voor de komende tien jaar flink moeten worden aangescherpt zodat autofabrikanten meer moeten inzetten op het produceren van emissievrije auto's.

[Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 12 februari

3

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen