Dit wetsvoorstel heeft betrekking op de ontbinding op eigen initiatief van rechtspersonen zonder baten, in de praktijk ‘turboliquidatie’ genoemd. De wijzigingen van Boek 2 BW betreffen de introductie van een (financiële) deponeringsplicht (transparantieverplichting) voor de gewezen bestuurders van de ontbonden rechtspersoon en de mogelijkheid een civielrechtelijk bestuursverbod en boeten op te leggen in geval van misbruik. Het wetsvoorstel voorziet in een verplichting van de gewezen bestuurder om een aantal stukken openbaar te maken, als de rechtspersoon is ontbonden door een ontbindingsbesluit en daarmee is beëindigd wegens het ontbreken van baten. In deze stukken wordt financiële verantwoording afgelegd over de ontbinding van de rechtspersoon en de eventuele voorafgaande feitelijke vereffening. Nadat het gewezen bestuur de deponeringen hiervan heeft gedaan, stelt het eventuele schuldeisers hiervan onverwijld schriftelijk op de hoogte. Het gaat erom dat de schuldeisers spoedig kennis kunnen nemen van de beëindiging en de mogelijkheid om financiële gegevens van de rechtspersoon te raadplegen bij de te vermelden registers. Of het gewezen bestuur al dan niet aan de transparantieverplichting heeft voldaan, kan de rechter als omstandigheid meewegen in een eventuele procedure tegen dit bestuur in het kader van de ontbinding zonder baten.
Inhoudsopgave van deze editie
Bij verbouwing kantoorpand tot hotel geen nieuw vervaardigd goed: samenloopvrijstelling niet van toepassing
Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat art. 12 lid 2 Btw-richtlijn 2006 geen rechtstreekse werking kent. Er is ook geen noodzaak tot het stellen van prejudiciële vragen. Het beroep op de samenloopvrijstelling wordt ook verworpen, omdat geen sprake is van een nieuw vervaardigd goed.
Proceskostenveroordeling voor gemakzuchtige gemachtigde
Rechtbank Rotterdam oordeelt dat het procesgedrag van de gemachtigde reden is om de gemachtigde in de proceskosten van de heffingsambtenaar te veroordelen.
Toename rekening-courantschuld is winstuitdeling
Rechtbank Zeeland-West-Brabant oordeelt dat op het moment van de geldverstrekkingen al duidelijk was dat X niks kon terugbetalen.
Gerelateerde artikelen
De transparantieverplichtingen uit de Tijdelijke wet transparantie turboliquidatie (Stb. 2023, 243, V-N 2023/34.23) zullen ook na 15 november 2025 gelden. Daarom wordt gebruik gemaakt van de verlengingsmogelijkheid en wordt het verval van de tijdelijke wet uitgesteld met de maximale termijn van twee jaar, tot 15 november 2027.
Belastingdienst mag gegevens 'toeval-Amerikanen' aan VS verstrekken
De Belastingdienst mag gegevens van Nederlanders die ook de Amerikaanse nationaliteit hebben, verstrekken aan de Amerikaanse Belastingdienst. Het delen van de gegevens is niet in strijd met de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), zo oordeelde Rechtbank Gelderland op 23 juli 2025.
Kennisgroepstandpunt: Liechtensteinse AG is vergelijkbaar met Nederlandse NV of BV
De Kennisgroep belastingplicht en kwalificatie rechtsvormen stelt dat een naar het recht van Liechtenstein opgerichte Aktiengesellschaft (AG) naar aard en inrichting vergelijkbaar is met een Nederlandse NV of BV.