Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën heeft de tussentijdse resultaten van het onderzoek ‘Betalen naar gebruik’ naar de Tweede Kamer gestuurd. Het rapport geeft eerste inzichten in de beleidseffecten van varianten van betalen naar gebruik, alsmede in de technische- en invoeringsaspecten en de bijbehorende termijnen.

Er zijn meerdere varianten van betalen naar gebruik uitgewerkt, zoals beprijzing per km van elektrische auto’s, waarbij voor fossiele auto’s het huidige systeem in stand blijft, tijd- en plaatsgebonden heffing met uitzondering van een spitsheffing voor het hele wagenpark en emissie-, tijd- en plaatsgebonden heffing voor het hele wagenpark.

Ten behoeve van de doorrekening is in lijn met het Klimaatakkoord de technische aanname gedaan dat de varianten per 1 januari 2026 ingevoerd worden om de effecten in 2030 inzichtelijk te hebben.

Op basis van bestaande onderzoeken is een ambtelijke quick scan opgesteld naar technologische en invoeringsaspecten van betalen naar gebruik. Uit deze ambtelijke quikscan blijkt dat invoering per 2026 niet mogelijk is. Op basis van de quick scan moet worden uitgegaan van een invoeringstermijn van minimaal 9 á 10 jaar. Op basis van de resultaten uit het lopende verdiepingsonderzoek door KPMG wordt meer duidelijk over invoeringstermijnen.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 20 oktober

3

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen