Bron: ANP
Gerelateerde artikelen
Elektrische rijders haken af door afbouw belastingvoordelen
Een derde van de elektrische rijders overweegt volgend jaar over te stappen naar een brandstofauto zodra belastingvoordelen worden afgebouwd. In 2030, als de fiscale voordelen helemaal wegvallen, zegt bijna 60 procent niet langer elektrisch te willen rijden. Dat meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO) op basis van een gezamenlijk onderzoek met de Vereniging Elektrische Rijders en de Rijksuniversiteit Groningen onder 3500 elektrische rijders.
Geen hogere bezwaarkostenvergoeding in BPM-zaak
De Hoge Raad oordeelt dat in eerste aanleg en in hoger beroep uitsluitend de hoogte van de naheffingsaanslag BPM en de belastingrente is geschil was. Het hof hoefde niet ambtshalve te onderzoeken of de bezwaarkostenvergoeding juist was.
Nieuwe tarieven voor eurovignet op basis van CO2
Vanaf 25 maart 2025 gelden nieuwe tarieven voor het eurovignet (de belasting zware motorijtuigen, bzm). De tarieven zijn dan ingedeeld basis van CO₂ -emissieklassen.
Terechte MRB-naheffing en 50% boete na losraken groen handelaarskenteken
Rechtbank Noord-Holland oordeelt dat de inspecteur wettelijk bevoegd is om gebruik te maken van elektronische camerabeelden boven de Nederlandse wegen en van flitspaalcamera' s. Het losraken van het handelaarskenteken ligt in de risicosfeer van X.
'Neem gewichtscompensatie mee in berekening mrb van elektrische auto'
De brancheorganisatie voor de autohandel Bovag pleit voor overheidsbeleid dat elektrisch rijden ook voor particulieren aantrekkelijker maakt. De branche pleit onder andere voor transparantere laadtarieven bij openbare laadpalen. Ook moet gewichtscompensatie worden meegenomen in de berekeningen van de mrb. "Zonder maatregelen dreigt de particuliere markt stil te vallen", aldus Bovag.
CPB: arme huishoudens met auto meer kwijt aan autobelastingen
Arme huishoudens met een auto betalen naar verhouding van hun inkomen gemiddeld meer aan autobelastingen dan rijke huishoudens. Dit meldt het Centraal Planbureau (CPB) op basis van onderzoek naar de verdeling van deze belastingen over huishoudens. Lage inkomens met een auto besteden gemiddeld 6 procent van hun inkomen aan autobelastingen. Bij hoge inkomens is dat 4 procent.
Bovag: schaf de bpm gefaseerd af
De brancheorganisatie voor de autohandel Bovag doet een klemmend beroep op de politiek om de bpm uit te faseren. Uitfasering van de bpm kan volgens de brancheorganisatie in 2035 gebeuren. Vanaf dat jaar zullen alle nieuw verkochte auto’s verplicht emissieloos zijn. De bpm-opbrengst is dan heel laag, naar schatting minder dan 500 miljoen euro, en de ‘sturende werking’ (stimuleren van schonere auto’s) is dan niet langer nodig.
Geen bezwaarkostenvergoeding ondanks conformerend standpunt staatssecretaris
De Hoge Raad oordeelt dat als procespartijen het in cassatie erover eens zijn dat een rechtbank of een hof één of meer klachten of grieven van een van die partijen – anders dan die rechtbank of dat hof heeft gedaan – had moeten honoreren, dit op zich niet betekent dat de uitspraak van die rechtbank of dat hof zich met betrekking tot die grieven voor vernietiging leent.
BPM-naheffing voor Mercedes cabrio met schade is niet te hoog
De Hoge Raad oordeelt dat in de uitspraak van het hof ligt besloten dat X BV in hoger beroep moet bewijzen dat de taxatiewaarde als geheel genomen, zoals door de rechtbank in goede justitie vastgesteld, te hoog is, en dat zij niet in dat bewijs is geslaagd.