Aegon Hypotheken moet een consument een bedrag van € 47.876 vergoeden omdat de bank tekort is geschoten in de nakoming van een overeenkomst voor een (extra) hypothecaire geldlening. Dat heeft de Geschillencommissie van financieel klachteninstituut Kifid bepaald. De bank was bang voor overcreditering en ontbond de overeenkomst nadat die tot stand was gekomen. 

De consument had een hypothecaire geldlening bij de bank, bestaande uit twee delen van € 253.178 en € 97.495 met als onderpand zijn woning. Op 11 maart 2021 heeft de consument via zijn adviseur een offerte opgevraagd voor een aanvullende (box 3) hypothecaire geldlening op zijn woning van € 97.495. De consument heeft de offerte voor akkoord ondertekend en de bank heeft twee weken later de overeenkomst bevestigd.

De maand erop ontving de bank van de notaris de concept nota van afrekening waarop stond te lezen dat de consument naast de bij de bank afgesloten (extra) hypothecaire geldlening, een verhuurhypotheek van € 189.000 heeft afgesloten bij een andere aanbieder. De bank wist dat niet en heeft haar aanbod daarop ingetrokken omdat sprake zou zijn van overkreditering. De consument moest daarna op zoek naar andere financiering voor de aankoop van een beleggingspand waardoor hij extra kosten maakte.

De geschillencommissie oordeelt dat de consument bij de aanvraag geen onjuiste gegevens heeft verstrekt of een onjuiste voorstelling van zaken heeft geschetst. De bank heeft bij de aanvraag zelf niet gevraagd naar het bestedingsdoel, de aankoop van een beleggingspand, en aan de besteding bovendien geen nadere voorwaarden verbonden. De klacht van de consument is daarom gegrond en zijn vordering, te weten een schadevergoeding voor de extra kosten om andere financiering te vinden, wijst de commissie toe.

Bron: Kifid

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Inkomstenbelasting

37

Gerelateerde artikelen