Nieuwe en populaire modellen van plug-inhybrides stoten meer CO2 uit dan autofabrikanten beweren. Dat stelt natuurbeschermingsorganisatie Natuur & Milieu, die wil dat het kabinet de "genereuze" belastingvoordelen beëindigt voor de auto’s met zowel een verbrandingsmotor als een elektrische aandrijving.
Natuur & Milieu wijst op recente praktijktests met drie populaire plug-ins: de BMW X5, de Volvo XC60 en de Mitsubishi Outlander. Op een volledig opgeladen batterij en in optimale omstandigheden stoten de modellen 28 tot 89 procent meer CO2 uit dan de autofabrikanten aangeven. Op een lege batterij stoten ze drie tot acht keer zoveel uit als de officiële waarden. Wanneer de auto de batterij oplaadt tijdens het rijden stoten de auto’s drie tot twaalf keer meer uit. De tests werden uitgevoerd door onderzoeksbureau Emissions Analytics in opdracht van Transport & Environment (T&E).
"Vaak krijgen de bestuurders de schuld van de hoge uitstoot van plug-inhybrides, omdat zij hun auto niet opladen", zegt Rob van Tilburg van Natuur & Milieu. "Maar dat is maar een deel van het verhaal. De meeste auto’s zijn niet goed gemaakt. Ze hebben zwakke elektromotoren, grote vervuilende benzine- of dieselmotoren en kunnen vaak niet snelladen. Tenzij je heel behouden rijdt, schieten de werkelijke emissies omhoog. En toch kiest de overheid ervoor om de productie te stimuleren."
De Nederlandse overheid subsidieert plug-inhybrides door korting te geven op de BPM. "Deze vorm van stimulering kan veel beter en effectiever worden besteed aan volledig elektrische auto’s. Bijvoorbeeld door meer subsidie beschikbaar te stellen voor particulieren die een kleinere elektrische auto willen aanschaffen", aldus Van Tilburg.
Bron: Natuur & Milieu