De Belastingdienst laat aan RTL Nieuws weten dat de bereikbaarheid van de Belastingtelefoon over de eerste acht maanden van dit jaar verbeterd is ten opzichte van vorig jaar, toen 72 procent. "De bereikbaarheid is omhoog gebracht naar 81 procent. Dat is een verbetering, maar nog steeds onder de norm."
De Belastingdienst streeft naar een bereikbaarheid van 90 procent maar bij bijna iedere Facebookpost van de Belastingdienst staan wel reacties met klachten over de lange wachttijden. Bij de afdeling Toeslagen kan die zelfs oplopen tot 40 minuten. Soms wordt de verbinding zelfs automatisch verbroken omdat de wachtrij dan vol is.
De gemiddelde wachttijd om geholpen te worden bij een belletje ligt momenteel op zeven minuten, zo zegt de fiscus tegen de nieuwsdienst. "Maar dat kan dus per afdeling heel erg verschillen en ook per moment. Of je overdag belt of in de avond, maar ook op bepaalde momenten in het jaar is het logischerwijs drukker dan op andere momenten."
De verbetering van de bereikbaarheid is gestegen omdat er sinds vorig jaar de mogelijkheid bestaat om een terugbelverzoek in te dienen, zodat iemand gebeld wordt op een tijdstip dat het diegene uitkomt. Daarvan is in het eerste half jaar 584.000 keer gebruikgemaakt.
Bron: RTL Nieuws
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Belastingrecht algemeen