Ondernemers die voor hun btw-aangifte gebruik maken van het nieuwe portaal Mijn Belastingdienst Zakelijk hebben in een aantal gevallen de btw-aangifte wel ingevuld, maar nog niet verzonden. De Belastingdienst heeft dit vastgesteld.

Dit komt omdat deze ondernemers een belangrijke handeling vergeten zijn. Om btw-aangifte via het portaal te kunnen doen, moet de ondernemer inloggen met DigiD. Na het invullen van de aangifte moet hij opnieuw inloggen met DigiD om de aangifte te versturen. Deze laatste stap is door een aantal gebruikers niet gedaan.

De Belastingdienst heeft een brief naar de betreffende ondernemers gestuurd om hen te wijzen op de niet verzonden aangifte. Hiermee wil de Belastingdienst voorkomen dat zij een naheffingsaanslag met boete krijgen.

Als de ondernemer zelf wil controleren of hij zijn btw-aangifte wel of niet heeft verstuurd, doet hij dat als volgt:

  • Hij logt in op Mijn Belastingdienst Zakelijk.
  • Selecteert vervolgens het tabblad 'Omzetbelasting'.
  • Kijkt onder 'Openstaande btw-aangiften' wat de status is van de aangifte.
  • Staat bij de status 'nog insturen'? Dan heeft de ondernemer de aangifte nog niet verstuurd.
  • Staat er 'nog ondertekenen'? Dan heeft hij de aangifte niet ondertekend én ook niet verstuurd. Na ondertekening moet hij opnieuw inloggen met DigiD om de aangifte alsnog te versturen.

Bron: Belastingdienst

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Omzetbelasting

Carrousel: Carrousel

3

Gerelateerde artikelen