Alleen als het UWV negatief adviseert over het ontslag en de werkgever ontslaat zijn werknemer toch, dan kan de rechter het ontslag ongedaan maken. Er komt dus een einde aan het duale systeem, waarin rechter en UWV identieke zaken verschillend kunnen beoordelen, tot sterk uiteenlopende conclusies kunnen komen en waarin de werknemer alleen bij de rechter een billijkheidsvergoeding toegekend kan krijgen.
Met het schrappen van de ontbindingsprocedure en ook het schrappen van de mogelijkheid in hoger beroep te gaan tegen de beslissing van de rechter, lijken VVD en PvdA tegemoet te komen aan de wens van Bernard Wientjes, voorzitter van werkgeversorganisatie VNO-NCW, die afgelopen zomer het huidige ontslagrechtsysteem 'een paradijs voor juristen' noemde. Anderzijds is het handhaven van de preventieve toets door het UWV precies wat de vakorganisaties wilden. Overigens heeft FNV-voorzitter Ton Heerts al laten weten dat er 'meer vragen dan antwoorden zijn over de invulling' van die gehandhaafde toets, die nu dus de vorm krijgt van een verplichte adviesaanvraag.
In de nieuwe opzet, die 1 juli 2014 gereed moet zijn, zal het UWV ontslagaanvragen binnen vier weken afgehandeld hebben. Die termijn is nu zes weken. Het transitiebudget - voor scholing - dat de werkgever bij onvrijwillig ontslag aan zijn werknemer moet verstrekken, bedraagt een kwart maandsalaris per dienstjaar, met een maximum van vier maandsalarissen. Alleen als de werkgever in ernstige financiële moeilijkheden verkeert, vervalt de verplichting zo'n transitiebudget te verstrekken.
Als de werknemer deze afwikkeling niet accepteert, kan hij naar de rechter. Die toetst het ontslag - in tegenstelling tot nu - aan dezelfde criteria als het UWV. Gaat het naar die maatstaven (toch) om een onterecht ontslag, dan kan de rechter een schadevergoeding toekennen van een half maandsalaris per dienstjaar, met een maximum van 75.000 euro. Dat zal wettelijk worden vastgelegd en daarmee komt er dus een einde aan de kantonrechtersformule.
Arbeidsrechtadvocaat Marion Hagenaars van Cordemeyer & Slager Advocaten heeft geregeld gepubliceerd over de (politieke) discussie rondom het ontslagrecht en zij zegt 'nog niet te zien hoe deze voorstellen het stelsel soepeler en goedkoper' maken. 'Dit kan wellicht efficiënt werken als het ontslagen om bedrijfseconomische redenen betreft', zegt ze. 'Maar ontslag waarbij bijvoorbeeld disfunctioneren een rol speelt, wordt met deze regels complexer. Zonder degelijke dossiervorming - en dat is nog vaak de praktijk - maak je bij het UWV, dat de zaken schriftelijk behandelt, weinig kans. De rechter benadert een en ander veel praktischer, wat ook kan omdat er persoonlijk contact is. In combinatie met de huidige kantonrechtersformule is het dan vaak snel geregeld.'
De huidige ontslagvergoeding werkt in die gevallen als 'smeerolie' voor een vertrek. 'Als die verdwijnt, zullen werknemers minder snel akkoord gaan met ontslag', verwacht Hagenaars. Dat geldt zeker voor oudere werknemers. 'Als tegelijkertijd de WW wordt verlaagd en de economische omstandigheden zodanig blijven dat het moeilijk is elders werk te vinden, zullen oudere werknemers zich eerder inhoudelijk gaan verweren tegen hun ontslag en vasthouden aan hun baan. Als het UWV de eerste stop wordt op weg naar ontslag, dan zal voor werkgevers dossiervorming dus nóg belangrijker worden dan het nu al is.'
Bron: Redactie TaxLive
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Arbeidsrecht