Belastingen op motorvoertuigen hebben vorig jaar in de belangrijkste EU-markten plus het Verenigd Koninkrijk meer dan € 440 miljard opgeleverd. Dat heeft de Europese autokoepel (Acea) in Brussel berekend.
De belastinginkomsten voor motorrijtuigen die in 2019 door de nationale overheden werden geïnd, zijn daardoor met bijna 3% gestegen in vergelijking met 2018. Het totaal van 440,4 miljard euro komt overeen met meer dan twee en een half keer het totale budget van de Europese Unie.
Acea heeft deze nieuwe gegevens gepubliceerd in de editie van 2020 van de Tax Guide, die de laatste informatie bevat over belastingen op de aankoop van een voertuig (btw, bpm, registratiebelasting), de eigendom ervan (o.a. motorrijtuigenbelasting) en het gebruik van het voertuig (brandstofaccijnzen) in de EU en andere belangrijke markten over de hele wereld.
De top 5 van landen met de hoogste inkomsten uit autobelastingen zijn:
- Duitsland: 93,4 miljard euro.
- Frankrijk: 83,9 miljard euro.
- Italië: 76,3 miljard euro.
- Verenigd Koninkrijk: 54,1 miljard euro.
- Spanje: 30,0 miljard euro.
Het overzicht van Acea laat zien dat Nederland met een opbrengst van 21,5 miljard euro op de zesde plaats komt:
Volgens de gids heffen 24 landen autobelastingen geheel of gedeeltelijk op basis van de CO2-uitstoot en/of het brandstofverbruik van een voertuig. De drie landen die geen belasting op basis van CO2 toepassen, zijn Estland, Litouwen en Polen. Verschillende landen belasten auto's nog steeds op hun vermogen, prijs, gewicht, cilinderinhoud of een combinatie van deze factoren.
Elektrische auto's
De Tax Guide laat ook zien dat fiscale prikkels voor de aankoop en gebruik van elektrisch oplaadbare auto's nu beschikbaar zijn in 24 van de 27 EU-landen. Slechts 13 lidstaten bieden ook aankoopprikkels aan, zoals bonusbetalingen of premies. De meeste landen staan alleen belastingverlagingen of -vrijstellingen toe.
Bron: Acea
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Europees belastingrecht, Belastingheffing van motorrijtuigen
Carrousel: Carrousel