Wanneer korting op de motorrijtuigenbelasting of de lagere bijtelling voor een elektrische auto vervalt, wordt de stekkerbak weer massaal ingeruild voor een fossiele auto, schrijft De Telegraaf.

Daarmee dreigen doelstellingen voor emissieloos rijden in gevaar te komen. De krant baseert zich op een onderzoek van de Vereniging Elektrische Rijders in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen, in opdracht van Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Voor velen blijkt de portemonnee dus toch belangrijker dan het klimaat.

Na 2025 stoppen de voordelen voor elektrisch rijden en zijn de kosten van MRB en bijtelling hoger dan voor een vergelijkbare brandstofauto. Dat komt omdat de bijtelling gebaseerd is op aanschafkosten en die liggen hoger voor een elektrische auto. De MRB is gebaseerd op gewicht. Een elektrische auto is door de batterij honderden kilo’s zwaarder dan brandstofauto’s in een vergelijkbare klasse.

Om precies te zijn 44 procent van de leaserijders geeft aan dat als het bijtellingsvoordeel afloopt (na 2025) bij een volgende auto niet meer te zullen kiezen voor een elektrische auto. Het Nationaal EV en Berijdersonderzoek 2022 is vrij te raadplegen op de website van de Vereniging Elektrische Rijders.

Bron: Telegraaf/VER

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

9

Gerelateerde artikelen