Dinsdag 16 april 2019 houdt de vaste commissie voor Financiën van de Tweede Kamer een openbare hoorzitting over elektrisch rijden en het CARbonTAX-model. De genodigden voor deze hoorzitting zijn: Robert Kok van Revnext, Richard Smokers van TNO, Planbureau voor de Leefomgeving, Bas Jacobs van Erasmus Universiteit Rotterdam, CPB en Erik Verhoef van de Vrije Universiteit Amsterdam. Zij komen in drie blokken aan het woord.

Voorafgaand aan de hoorzitting wordt de deelnemers verzocht schriftelijk te reageren op een aantal vragen dan wel kort een visie te geven op het onderwerp. Aan Revnext zijn de volgende vragen gesteld:

  1. Kunt u de achterliggende berekeningen geven voor de periode 2021-2030 over het aantal elektrische lease-auto’s (per cohort en met de gemiddelde waarde) en de kosten die dus gemaakt worden voor de fiscaal lagere bijtelling? Kunt u heel specifiek berekenen op welke wijze de kosten van 16 miljoen in 2030 (pagina 68 van het klimaatakkoord, laatste kolom, 3e cijfer) tot stand gekomen zijn, dus inclusief de achterliggende tussenstappen en aannames in de berekening?
  2. Kunt u beschrijven welke contacten en contracten u met Tesla heeft en heeft gehad? Heeft Tesla op enige wijze input en/of informatie geleverd voor de modellen?
  3. Heeft u ooit een onafhankelijk (interne of externe) toets (of wetenschappelijke validatie) op uw model laten doen? Zo ja, door wie en kunt u het resultaat met ons delen?
  4. Wat was voor u de reden om het model niet ten minste in licentie te delen met het ministerie en het PBL? Hebben die partijen daar op enig moment om gevraagd?
  5. Is het model een spreadsheet? Hoe ziet de opbouw van het model eruit?

Aanvullende Kamervragen

Verder stellen Tweede Kamerleden Omtzigt (CDA) en Snels (GroenLinks), in aanvulling op eerdere vragen over het CARbonTAXmodel, nog meer vragen aan de Staatssecretaris van Financiën. Wie heeft de berekeningen gemaakt en nagekeken? Is dit een herhaling van de budgettaire drama’s met de Mitsubishi Outlander en met de Tesla S? Verder vragen zij om een realistische raming van de kosten van de korting in de bijtelling in 2030 en in eerdere jaren. De staatssecretaris wordt verzocht zoveel mogelijk vragen voor de hoorzitting over elektrisch rijden op 16 april 2019 te beantwoorden.

Bron: Tweede Kamer

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Inkomstenbelasting, Loonbelasting, Belastingheffing van motorrijtuigen

0

Gerelateerde artikelen