De in de Fiscale verzamelwet 2022 voorgestelde antimisbruikbepaling in de WIB is de facto alleen gericht op rapporterende financiële instellingen. In andere woorden, constructies die informatie-uitwisseling frustreren, maar buiten medeweten van de rapporterende financiële instelling door andere personen zijn opgezet, blijven buiten het bereik van de voorgestelde antimisbruikbepaling. De NOB vraagt in haar commentaar op het wetsvoorstel of dit zo is bedoeld.

Verder vraagt de Orde of handelingen die ertoe leiden dat minder inlichtingen worden uitgewisseld, maar daar niet op zijn gericht, niet onder de voorgestelde antimisbruikbepaling vallen?

Reparatiewetgeving

Daarnaast doet de NOB een aantal suggesties voor reparatiewetgeving dat kan worden meegenomen in dit wetsvoorstel. Zo constateert de Orde dat de regeling van de kwalificerende buitenlandse belastingplichtigen van artikel 7.8 Wet IB 2001 nog altijd niet is aangepast aan het Spaanse voetbalmakelaarsarrest van het Hof van Justitie EU (C-283/15, V-N 2017/9.12). Vooruitlopend op wetgeving is op 3 december 2019 (V-N 2020/2.5) een besluit verschenen, waarin dit arrest is gecodificeerd met terugwerkende kracht tot en met de datum van het arrest. De Orde beveelt nogmaals aan artikel 7.8 Wet IB 2001 op de kortst mogelijke termijn in overeenstemming te brengen met de jurisprudentie van het Hof van Justitie EU.

De Orde verzoekt het anoniementarief in de loonbelasting te verlagen naar 49,5%. Het eindheffingstarief in de werkkostenregeling moet volgens de Orde naar 75%.

De inhoudingsvrijstelling voor lichamen die niet aan de heffing van vennootschapsbelasting zijn onderworpen, zoals pensioenfondsen, stichtingen, verenigingen en overheidslichamen die geen materiële onderneming drijven, is geïntroduceerd in de Fiscale vereenvoudigingswet 2017. De inhoudingsvrijstelling treedt in werking bij koninklijk besluit nadat de inhoudingsvrijstelling in de digitale ICT-systemen van de Belastingdienst is verwerkt. De Orde beveelt dringend aan deze inhoudingsvrijstelling zo spoedig mogelijk te verwerken in de software van de Belastingdienst en deze bepaling in werking te laten treden.

Lees het hele commentaar.

Bron: NOB

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Loonbelasting, Belastingrecht algemeen, Dividendbelasting, Fiscaal bestuurs(proces)recht

2

Gerelateerde artikelen