Het bewaren en archiveren van informatie op het ministerie van Financiën, de Belastingdienst en de Dienst Toeslagen schiet nog steeds ernstig tekort. Informatie wordt versnipperd bewaard, het overzicht ontbreekt en er wordt niet voldaan aan de regels van de archiefwet, blijkt uit onderzoek dat het ministerie zelf heeft laten uitvoeren, aldus RTL Nieuws. "Zeer zorgelijk", zeggen Kamerleden.

 

Informatie wordt tegen de regels in op allerlei plekken bewaard: onder meer in Outlook, andere mailboxen, privéarchieven, berichtenapps en op netwerkschijven. 'Chaos, een rommel', zo wordt het door betrokkenen omschreven. Er wordt wel gewerkt aan verbetering, maar medewerkers merken daar in de praktijk nog weinig van.

Vaak is onbekend waar specifieke informatie wordt bewaard en beheerd. De 'informatiechaos', zoals de onderzoekers het noemen, wordt nog verder vergroot doordat nieuwe tools om informatie te beheren worden gelanceerd, maar medewerkers daar niet van op de hoogte worden gebracht.

Bron: RTL Nieuws

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingrecht algemeen

5

Gerelateerde artikelen