In een reportage van RTL Nieuws over de slechte telefonische bereikbaarheid van de BelastingTelefoon adviseert een woordvoerder van de Belastingdienst om te bellen op verschillende momenten aan de randen van de dag, dan zijn de wachttijden vaak korter. "En bel niet rond lunchtijd of om 17.00 uur. Dan zien we de wachttijden vaak exponentieel oplopen."

RTL Nieuws schrijft over het toenemend aantal klachten op de Facebookpagina van de Belastingdienst. In vijf weken tijd spuwden meer dan 1600 mensen hun gal over de Belastingtelefoon. Veelgehoorde klacht: meer dan een uur in de wacht, waarna alsnog de verbinding automatisch wordt verbroken. En dan gaat het soms om klachten die geen uitstel kunnen verdragen.

Ook de Nationale Ombudsman laat weten veel klachten te krijgen van mensen die er zelfs na een uur wachten niet doorkomen. Het antwoord van het webcareteam van de Belastingdienst op een individuele klacht over de bereikbaarheid is niet bemoedigend: "Ik kan me voorstellen dat het erg frustrerend is dat je ons telefonisch niet kunt bereiken. Aangezien je aanmaningen van ons ontvangt, dien je ons alsnog te bellen."

Inmiddels staat er op de website van de Belastingdienst een kleine handreiking voor het bellen met de BelastingTelefoon waarbij per telefoonnummer wordt vermeld wat de actuele wachttijd is. 

Volgens de woordvoerder is er één kleine geruststelling: wie echt duidelijk onterecht in de problemen komt door een fout van de Belastingdienst en er echt niet in slaagt een medewerker te bereiken, mag erop vertrouwen dat er uiteindelijk altijd een mens van vlees en bloed naar kijkt. "Een inspecteur zal daar achteraf heus naar handelen. maar tegelijkertijd: wetten en termijnen zijn er niet voor niets."

De hele reportage is te lezen op de website van RTL Nieuws.

Bron: RTL Nieuws

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingrecht algemeen

132

Gerelateerde artikelen