De invoering van rekeningrijden kan, afhankelijk van de wijze waarop, in 2030 zorgen dat de verloren reistijd door files met 43 tot 68 procent wordt teruggebracht. Dat staat in een onderzoek van het kabinet naar verschillende varianten van rekeningrijden, waarvan de cijfers in handen zijn van het AD.

Ook zal de uitstoot van stikstof en CO2 over tien jaar behoorlijk afnemen, allebei tot maximaal 24 procent. Daarnaast zorgt de invoering van betalen naar verbruik voor een schoner wagenpark. In bepaalde varianten levert deze stap tegen die tijd maximaal 19 procent extra kilometers voor elektrische voertuigen in het verkeer op. Verder wordt het wagenpark naar verwachting sneller vernieuwd. En nieuwe auto's zijn steeds milieuvriendelijker.

De meest ver doorgevoerde spitsheffing, die 7 cent per kilometer zou kosten, zal het meeste geld opbrengen voor de overheid, constateren de onderzoekers ook, maar de kosten zijn ook hoog. Per saldo is rekeningrijden, op bijna elke manier, vrijwel budgetneutraal in te voeren.

Vrachtwagens

Minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil de kilometerheffing invoeren op bijna 130 wegtrajecten. Vieze en zware vrachtwagens gaan 26 cent per kilometer betalen, de schoonste bijna 8 cent. De miljoenenopbrengst wordt deels teruggesluisd naar de sector om te vergroenen.

Om te voorkomen dat trucks snelwegen gaan mijden zitten bij de geselecteerde trajecten al veel provinciale en lokale wegen. Vorige maand meldde de Telegraaf dat provincies en gemeenten vrezen dat chauffeurs deze routes gaan mijden om een belastingaanslag te ontvluchten.

Bron: AD/Telegraaf

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Belastingheffing van motorrijtuigen

  127
Gerelateerde artikelen