De Rechtspraak laat de komende maanden onafhankelijk onderzoek doen naar zijn dienstverlening. Professionals zoals advocaten en mensen die in een rechtszaak zijn verwikkeld, worden gevraagd mee te doen.

De Rechtspraak laat dergelijk onderzoek iedere drie jaar doen. Voor de eerste keer gebeurde dit in 2011 (zie het onderzoeksrapport Klantwaardering Rechtspraak 2011).

Interviews

Doel van het driejaarlijkse kwaliteitswaarderingsonderzoek (KWO) is inzicht krijgen in de mate van tevredenheid over de handelwijze van gerechten. Ook is het een middel om verantwoording af te leggen aan de maatschappij.
 
In het onderzoek gaat het om zaken als de ontvangst in de gerechten, krijgen partijen hun papieren op tijd en zijn die te begrijpen, is duidelijk waar ze moeten zijn, et cetera. In de gerechten worden in totaal bijna 3.500 interviews afgenomen, verdeeld over de verschillende zaaksoorten (strafrecht, civiel recht, bestuursrecht en kanton). Mensen worden hiervoor vlak na een rechtszaak benaderd en gevraagd of zij mee willen doen.

Professionals

Daarnaast vindt er in de periode september-december een online onderzoek plaats onder professionals. Onder meer advocaten, medewerkers van het Openbaar Ministerie, deurwaarders en rechtsbijstandsverzekeraars worden hiervoor per e-mail benaderd en gevraagd een vragenlijst in te vullen. Het onderzoek wordt verricht door het onafhankelijk onderzoeksbureau Ipsos. De rapportage geschiedt door Regioplan.

Resultaten

De gerechten gebruiken de resultaten die het KWO oplevert om hun dienstverlening verder te verbeteren. De resultaten maken het ook mogelijk om de prestaties van gerechten onderling met elkaar te vergelijken. Hierdoor kunnen ze wellicht op elkaars werkwijzen meeliften.
 
Het onderzoeksrapport komt in april 2015 uit.

 

Bron: de Rechtspraak

Informatiesoort: Nieuws

Rubriek: Bronbelasting, Diversen

1

Gerelateerde artikelen