Door de afbouw van de belastingvoordelen voor het elektrisch rijden wordt het voor zakelijke rijders steeds voordeliger om te rijden in oude, vervuilende wagens. RTL Nieuws vergelijkt een tweedehands Tesla van een paar jaar oud met een BMW uit 2000 en maakt een rekensom.
Tot vorig jaar betaalden zakelijke rijders van elektrische auto's maar 4 procent bijtelling over de cataloguswaarde van hun auto waardoor peperdure Tesla's en elektrische Jaguars betaalbaar werden voor leaserijders en mensen met een auto van de zaak. Die regeling is inmiddels versoberd en de komende jaren worden de belastingvoordelen verder afgebouwd. Maar zakelijke rijders van oude wagens, de zogenoemde youngtimers, blijven volgens de nieuwsdienst buiten schot, terwijl die veel vervuilender zijn.
Een youngtimer is een auto die 15 jaar of langer geleden voor het eerst op kenteken is gezet en het grote voordeel heeft dat er een apart bijtellingstarief voor geldt. Per jaar moet de automobilist 35 procent van de dagwaarde (in plaats van de duurdere cataloguswaarde!) optellen bij zijn inkomen. Hierdoor wordt het rijden van een dure auto uit de jaren '90 voordelig omdat de zakelijk rijder de bijtelling betaalt over het veel lagere bedrag waarvoor hij hem heeft gekocht. De zakelijk rijder heeft intussen wel alle voordelen van een zakelijke auto: kosten, zoals reparatie, benzine, tol, parkeergeld, de wasstraat en de wegenbelasting, zijn aftrekbaar van de winst. Aan de andere kant is er een geringe bijtelling bij de winst waardoor de fiscus flink meebetaalt aan de auto.
Een voorbeeld: een BMW 323CI cabrio uit 2000 met een CO2-uitstoot van 215, die nieuw 49.349 euro kostte, is nu volgens dagwaarde maar nog 6600 euro waard. Met een bijtellingstarief van 35 procent komt de bijtelling uit op 2310 euro. Daar betaalt iemand bijvoorbeeld 52 procent belasting over waardoor de netto-bijtelling slechts 1201 euro wordt. 100 euro per maand dus.
Wordt diezelfde rekensom voor een tweedehands Tesla Model S gemaakt met een CO2-uitstoot van 0 dan komt de bijtelling uit op 6578 euro per jaar bij een aankoopbedrag van 40.000 euro. De bijtelling is weliswaar lager (4 procent over de eerste 50.000 euro van de aanschafprijs en 22 procent over alles daarboven), maar dat betaalt de zakelijk rijder wel over de cataloguswaarde van de auto, die veel hoger ligt (nl. 80.000 euro). Ook de btw voor het privégebruik wordt berekend over de oorspronkelijke waarde van de wagen toen hij net uit de fabriek kwam.
De conclusie van RTL Nieuws is dat een zakelijk rijder van een vervuilende auto duizenden euro's minder belasting betaalt dan een zakelijk rijder in een schone Tesla.
Bron: RTL Nieuws
Informatiesoort: Nieuws
Rubriek: Inkomstenbelasting