Op donderdag 2 september verschijnt nummer 7395. In deze aflevering zijn de volgende bijdragen opgenomen:
Drs. H. Bergman en mr. dr. R.J. Koopman - ‘Je moet keihard zijn op transparantie’
Een interview met biomedicus en bestuurder Lex Bouter over belangenverstrengeling.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Drs. S.C.M. Schilder FM RV en mr. A.J. van Lint - Wat zijn de effecten van het wetsvoorstel Wet excessief lenen bij eigen vennootschap bij echtscheiding?
De auteurs behandelen enkele voorbeelden gebaseerd op verschillende huwelijksgoederenregimes. Hieruit blijkt dat de effecten van het wetsvoorstel niet altijd duidelijk zijn. Duidelijk is echter wel dat echtscheiding tot complexe knelpunten kan leiden. Ook blijkt dat de effecten soms wel duidelijk zijn, maar tot ongerijmde uitkomsten kunnen leiden. (Veel) eerder gemaakte keuzes over de toedeling van het ab-inkomen blijken daarbij een grote rol te spelen. Als de wetgever het wetsvoorstel daadwerkelijk wil invoeren, zijn wettelijk aanpassingen volgens de auteurs noodzakelijk en kan niet worden volstaan met verwijzing naar een nog te ontwerpen algemene maatregel van bestuur.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Mw. drs. P. de Boer en mr. R.E.F.M. van der Vloet - Knelpunten bij de samenloop van de Wet excessief lenen bij eigen vennootschap en het technisch aanmerkelijk belang
‘In deze bijdrage bespreken de auteurs de knelpunten bij de samenloop van de Wet excessief lenen bij eigen vennootschap en het technisch aanmerkelijk belang. Zij gaan hierbij in op de werking van het wetsvoorstel in de nationale en internationale context, toepassing van de technisch aanmerkelijkbelangregeling op excessieve schulden en verkapte dividenduitkeringen in internationale situaties.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Mr. dr. M.H.M. van Oers Leidraadwijziging voor WHOA-akkoord
Op 1 januari 2021 is de Wet homologatie onderhands akkoord (WHOA) in werking getreden. De rechtbank kan een onderhands akkoord betreffende de herstructurering van schulden tussen een onderneming en zijn schuldeisers en aandeelhouders, eventueel tegen hun wil, goedkeuren (homologeren). De Staatssecretaris van Financiën heeft recentelijk de Leidraad Invordering 2008 aangepast (onder meer) voor het beleid bij een WHOA-akkoord. In deze bijdrage worden de wijzigingen besproken.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Drs. B.M. van der Sar - Fiscale geheimhoudingsplicht: art. 67 AWR ontrafeld
Op dinsdag 14 september 2021 promoveert Bram van der Sar aan de Universiteit Leiden op het proefschrift ‘Fiscale geheimhoudingsplicht: art. 67 AWR ontrafeld’.
Direct door naar het volledige artikel in Navigator
Binnenkort in het Weekblad
Sarakreek en ATAD 2
Per 1 januari 2020 is ATAD 2 geïmplementeerd in de Nederlandse vennootschapsbelasting. Deze wetgeving richt zich tegen zogenoemde hybridemismatches. Sinds lange tijd bevat het regime fiscale eenheid al een bepaling die zich ook richt tegen een mismatch tussen landen. Dat is de zogenoemde (anti-)Sarakreekbepaling van art. 15ac, lid 5, Wet VPB 1969. In deze bijdrage onderzoekt prof. dr. Q.W.J.C.H. Kok hoe deze bepaling zich verhoudt tot ATAD 2. Hij komt tot de conclusie dat de samenloop van ATAD 2 en art. 15ac, lid 5, Wet VPB 1969 tot dubbele heffing kan leiden. Hij stelt voor art. 15ac, lid 5, Wet VPB 1969 te schrappen omdat de mismatches al op andere wijze voldoende worden tegengegaan.
Zonder bezem kun je geen straatje schoonvegen: over fiscale integriteit en geheimhouding
Aan de hand van de bevindingen uit zijn proefschrift (dat de auteur op 14 september a.s. hoopt te verdedigen) gaat B.M. van der Sar in op het gebruik van fiscale gegevens bij disciplinaire trajecten tegen belastingdienstmedewerkers: een (doelbewust) onjuist ingediende aangifte kan leiden tot het ernstige vermoeden dat sprake is van plichtsverzuim (fiscale integriteit). Hoewel de auteur het belang van fiscale integriteit onderschrijft, komt hij onder andere tot de conclusie dat de per 1 juli jl. ingestelde adviescommissie ontheffing geheimhouding – wegens een ontbrekende wettelijke grondslag – niet kan functioneren en geen ontheffingen kunnen worden verleend.
Producten: WFR-signaleringen