De Belastingdienst traint alle ruim 4300 medewerkers met klantcontacten op het herkennen van burgers die in de knel dreigen te raken, hoe met hen in contact te treden en de benodigde acties te ondernemen. Dat blijkt uit de brief van Staatssecretaris Van Rij van Financiën bij het jaarplan Belastingdienst 2023, de Stand van Uitvoering 2022 en de Fiscale Monitor 2022.

Verder schrijft de staatssecretaris onder andere dat de Belastingdienst de informatiestroom uit de Vooraf Ingevulde Aangifte wil verbeteren en het bereik van horizontaal toezicht wil uitbreiden.

Uit de bijlage moties en toezeggingen blijkt dat het percentage aangiften dat juist is ingediend op basis van de steekproef Particulieren 2020 95% bedraagt. Voor Ondernemingen MKB is de steekproef gedaan over 2019 en bedraagt het percentage correct ingediende aangiften 69%. Het nalevingstekort bedraagt bij Particulieren 0,4% en bij Ondernemingen MKB 4,3%. In 2023 volgt een steekproef op het segment middelgrote ondernemingen.

Bij de brief is ook het onderzoekrapport rulings met een internationaal karakter gevoegd. Uit het rapport blijkt dat geen aanwijzingen zijn gevonden dat in het jaar 2020 internationale rulings zijn afgegeven waarbij de gemaakte afspraken inhoudelijk in strijd zijn met de wet, het beleid of de jurisprudentie.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

11

Gerelateerde artikelen