Staatssecretaris Vijlbrief van Financiën – Fiscaliteit en Belastingdienst, heeft schriftelijke vragen beantwoord over de evaluatie Wet elektronische registratie notariële akten.

De discussie in brede zin over de uitvoering van diverse niet-fiscale taken door de Belastingdienst wordt in eerste instantie op politiek-bestuurlijk niveau gevoerd. Mocht de discussie de richting nemen dat het toezicht op de registratie van notariële akten beter bij een andere instantie dan de Belastingdienst kan worden belegd, dan zal op dat moment ook de KNB als stakeholder worden betrokken.

Zoals eerder aangegeven, is op zichzelf bezien de benodigde uitvoeringscapaciteit voor elk van de fiscale en niet-fiscale taken in veel gevallen beperkt, maar in totaliteit zorgen zij voor additionele organisatorische en uitvoeringstechnische complexiteit en in sommige gevallen vragen zij ook veel politiek-bestuurlijke aandacht. De Minister van Financiën deelt de opvatting dat het bij de analyse van het takenpakket van de Belastingdienst niet alleen gaat om de omvang van de verschillende taken in dat takenpakket, maar dat dit ook bekeken moet worden vanuit het geheel en bestuurbaarheid van de organisatie.

Het kabinet is echter demissionair. Dat is geen beletsel voor de politiek-bestuurlijke discussie over de Belastingdienst als juiste instantie voor het toezicht op de registratie van notariële akten en de registratie van onderhandse akten en voor het in de kabinetsreactie aangekondigde nadere onderzoek. Besluitvorming hierover is evenwel voorbehouden aan het nieuwe kabinet. Daarover kan dit demissionaire kabinet geen uitspraken doen.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingrecht algemeen

Regelgevende instantie: Ministerie van Financiën

Editie: 20 mei

3

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen