De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft het rapport van de werkgroep Herziening provinciaal belastinggebied aangeboden aan de Tweede Kamer.

Tot de verkenning van alternatieven voor een toekomstig provinciaal belastinggebied is besloten naar aanleiding van het Klimaatakkoord van 28 juni 2019. Als uitwerking hiervan wordt momenteel door de ministeries van Financiën en van Infrastructuur en Waterstaat onderzoek gedaan naar verschillende mogelijke varianten van Betalen naar Gebruik (BnG) van infrastructuur, ook wel aangeduid als een kilometerheffing. Daarmee zou de motorrijtuigenbelasting, die tevens de grondslag vormt voor de provinciale opcenten, op termijn (naar verwachting pas na 2025) geheel of gedeeltelijk kunnen komen te vervallen. Totdat BnG mogelijk wordt ingevoerd blijft het huidige provinciaal belastinggebied, dat voornamelijk bestaat uit de opcenten op de motorrijtuigenbelasting, intact. Het rapport benoemt daarom allereerst enkele aandachtspunten die binnen het huidige provinciaal belastinggebied geadresseerd zouden moeten worden als BnG pas op termijn - of niet - wordt ingevoerd. Daarnaast zijn, als alternatief voor de huidige opcenten, diverse opties voor provinciale belastingen getoetst en beoordeeld als geschikt of niet-geschikt.

[Nieuwsbron] [Nieuwsbron]

Informatiesoort: VN Vandaag

Rubriek: Belastingen van lagere overheden

Regelgevende instantie: Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties

Editie: 31 mei

3

Inhoudsopgave van deze editie

Gerelateerde artikelen